Vaak vergeten, maar zo belangrijk: het ontluchten van een koppelingssysteem.
Hydraulische koppelingssystemen werken doorgaans op remvloeistof. Omdat remvloeistof hygroscopisch is en zich naar verloop van tijd mengt met water, verandert het kookpunt van de vloeistof. In extreme gevallen kan dit betekenen dat er bij hoge temperaturen dampbellen in de nemercilinder ontstaan. Deze bellen kunnen voor problemen bij het ontkoppelen zorgen. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk dat de vloeistof om de twee à drie jaar vervangen wordt. Het onderhoud aan een hydraulisch bedieningssysteem bestaat normaal gesproken alleen maar uit het wisselen van de vloeistof. Tegenwoordig zijn veel autobedrijven in het bezit van een apparaat om het systeem te vullen en te ontluchten. Op die manier kan het vervangen van de remvloeistof schoon en snel gebeuren. Bij het ontluchten van het systeem kan zich echter het volgende probleem voordoen: het systeem met hydraulisch druklager kan niet volledig ontlucht worden met het ontluchtingstoestel voor de remmen.
De oplossing: het systeem manueel ontluchten.
Het manueel ontluchten gebeurt op de volgende manier:
-
Bedienen van het koppelingspedaal.
-
Openen van het ontluchtingsventiel.
-
Het koppelingspedaal in bediende toestand houden. Niet loslaten!
-
Sluiten van het ontluchtingsventiel.
-
Langzaam het koppelingspedaal loslaten.
Deze cyclus dient 20 tot 25 maal herhaald te worden om een volledige ontluchting te garanderen. Vul het reservoir tussen iedere cyclus bij. Het vloeistofpeil mag nooit onder het minteken komen tijdens het ontluchten. De meeste problemen komen hoofdzakelijk voor bij systemen met ontluchter in de hydraulische leiding. Het advies luidt om deze systemen alleen manueel te ontluchten.
Let op: geen ontluchtingsapparaat
Tijdens het manueel ontluchten van het koppelingssysteem mag geen ontluchtingsapparaat voor de remmen aangesloten zijn. Wanneer het koppelingspedaal bedient wordt als er een ontluchtingsapparaat aangesloten is, is het risico reëel dat het hydraulisch druklager overdrukt wordt, waardoor de werking niet meer gegarandeerd wordt en het lager vervangen moet worden.
Let op: juiste vloeistof
Houd bij het kiezen van de juiste hydraulische vloeistof rekening met voorschriften van de autofabrikant. In geval van gebruik van een verkeerde hydraulische vloeistof worden de afdichtingen en pakkingen van het systeem aangetast. Bij gecombineerde systemen, met hydraulisch druklager en remsysteem, leidt verkeerd vloeistofgebruik tot een slecht werkend remsysteem.