Een monteur belt Automotive Techline over een Fiat Bravo waarvan de motor moeizaam aanslaat. Hij leest de foutcode P0340 uit die erop duidt dat er geen nokkenassignaal is. Daarbij merkt hij op dat de distributieriem eerder in een andere garage is vervangen. Sindsdien is er de foutcode.
Gegevens voertuig in dit artikel: Fiat Bravo 1.4 benzine uit 2007
Geen signaal
De monteur heeft met de scoop wel voeding en massa gemeten op de nokkenassensor, maar geen signaal. In de veronderstelling dat de storing in de sensor moet zitten, heeft de monteur deze en de kabel vervangen, maar het probleem blijkt hiermee niet verholpen. Daarom vraagt de monteur het elektrisch schema van de nokkenassensor op. Hij wil ook informatie over het signaal, maar die is niet beschikbaar.
Draadbreuk
Omdat het contact tussen het garagebedrijf Automotive Techline over meerdere dagen loopt, krijgt de monteur ook andere helpdeskmedewerkers aan de lijn. Hij vraagt welke spanning hij moet meten op de voedingsdraad van de sensor. De helpdeskmedewerker zegt dat deze sensor op 5V werkt en dat meet de monteur ook, net als massa bij belast. Omdat de monteur echter geen signaal meet, vraagt de helpdeskmedewerker welke spanning hij meet op het contact van de signaaldraad. Omdat dit nul volt blijkt te zijn, vermoedt de helpdeskmedewerker ergens een draadbreuk.
Meten met lampje
Een andere Automotive Techline-collega adviseert de monteur een LED-lampje van de plus van de accu aan de signaaldraad te koppelen. Nu meet de monteur wel een goed bloksignaal. Op advies van de helpdeskmedewerker probeert de monteur de foutcode te wissen en hij maakt ook een filmpje van het signaal. Helaas, de foutcode komt weer terug. Hierop vraagt de helpdeskmedewerker wat de monteur op het motorregelapparaat meet: ‘Niets.’ ‘Meet je met de lamp erop wel 12V op de ECU A36-positie?’ De monteur antwoordt bevestigend, ook dat de spanning weer verdwijnt met de lamp eraf. Hier gaat dan iets mis in de communicatie, want of er misschien iets afwijkends te zien is aan de ECU-stekker, wordt niet besproken. Daarom vermoedt de helpdeskmedewerker op basis van de meetresultaten dat de motorregeling defect is.
Onvoldoende klemspanning
Nadat de monteur het motorregelapparaat heeft vervangen, lijkt de storing even verdwenen, maar komt dan toch weer terug. De monteur loopt nog eens alles na: hij checkt de bedrading, deelt de voeding van de nokkenassensor, neemt de bedrading op de stekker van het regelapparaat opnieuw los en installeert nieuwe stekkerverbindingen. Zo op het oog was daar niets aan te zien, totdat de monteur de oude stekker nog eens nauwkeurig vergelijkt met de nieuwe. De oude heeft niet goed contact gemaakt, waardoor de klemspanning steeds tekortschoot. Met de nieuwe stekkerverbindingen is de storing verdwenen en slaat de motor
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.