Het dashboardlampje van het dieselpartikel filter brandt. Tijd om het roetfilter of andere dure onderdelen te vervangen? Nee, niet altijd. Bij sommige automodellen biedt het vervangen van een paar simpele slangen uitkomst. Romax adviseert.
Er staat een klant met een Ford Mondeo (2-liter TDCI-motor) op de stoep. Het lampje van het dieselpartikel brandt op het dashboard. Als autotechnicus werp je een snelle blik op het geheel. Wanneer je het diagnose-apparaat aansluit, waarschuw je de klant alvast dat dit best een dure reparatie kan worden. Naar alle waarschijnlijk zal het roetfilter vervangen moeten worden. Als het meevalt, wellicht alleen een sensor. Na het uitlezen van de auto met het diagnose-apparaat wordt je vermoeden inderdaad bevestigd: volgens het apparaat hebben het roetfilter en een sensor de geest gegeven.
Poreuze slangen
Voor deze praktijksituatie heeft Romax een zeer nuttige tip: controleer ook altijd de slangen die aan de sensoren gekoppeld zitten. Deze zijn namelijk vaak poreus of verstopt, waardoor de aangesloten sensoren verkeerde diagnosesignalen geven. Wanneer het drukverschil voor en na het filter te groot is, geeft de sensor het signaal dat het roetfilter verstopt is en vervangen of gereinigd moet worden. Uit de praktijk blijkt echter dat de slangen van dit systeem na verloop van tijd verstopt raken of door de hoge temperaturen bij het filter poreus worden en gaan lekken. Het drukverschil wordt hierdoor niet meer goed doorgegeven en het motorstuurapparaat geeft een foutmelding, waardoor het lampje op het dashboard oplicht. Het probleem ligt in dit geval dus niet bij het roetfilter of de sensor, maar bij defecte slangen.
Voordelige oplossing
Romax heeft een reparatieset voor een aantal modellen van Ford, Mazda en Volvo. Bij deze automodellen is een kunststof slang op de drukleiding van het roetfilter gemonteerd, Hiermee wordt het drukverschil voor en na het filter doorgegeven aan een sensor. Met het vervangen van deze slang is de storing vaak al opgelost. Dit betekent dat met een relatief simpele en goedkope ingreep het probleem verholpen is en de klant niet op onnodige hoge reparatiekosten wordt gejaagd.