De winter komt eraan, wat inhoudt dat het steeds later licht wordt een weer eerder donker wordt. Hierdoor vindt de spits steeds vaker in het donker plaats. Ook neemt de hoeveelheid regen in deze tijd toe. Het is van groot belang dat de bestuurder altijd over optimaal zicht beschikt. De verlichting en de ruitenwissers spelen hier een grote rol in. Hier liggen zeker kansen voor het autobedrijf, aangezien ruitenwissers bijvoorbeeld in 96% van de gevallen te laat vervangen worden, en het verstandig is om koplampen per paar te vervangen.
Ruitenwissers
Ruitenwissers worden waarschijnlijk gezien als de meest basale onderdelen van een auto, maar ze zijn van cruciaal belang voor de verkeersveiligheid. Toch vervangt 96 procent van de Nederlandse automobilisten hun ruitenwissers te laat, aldus brancheorganisatie BOVAG. Over het algemeen wordt aangeraden om iedere 12 tot 15 maanden de ruitenwissers te vervangen. Het rubber is dan uitgehard en het aantal het strepen op de voorruit neemt drastisch toe. Ook wanneer de ruitenwissers niet gebruikt worden, omdat het bijvoorbeeld langere tijd goed weer is, slijten de wissers als nog onder de invloed van bijvoorbeeld uv-straling, kunnen ze vervormen door hitte en minder flexibel raken door kou.
APK
Uit het onderzoek van de BOVAG blijkt dat een kwart van de ondervraagden de ruitenwissers pas vervangt nadat deze zijn afgekeurd bij de APK. Dit kan voor veiligheidsrisico’s zorgen bij nieuwe auto’s. Daar staat de eerste keuring voor diesel- en LPG-auto’s immers pas na 3 jaar voor de deur en voor benzineauto’s zelfs pas na 4 jaar. Tegen die tijd zijn de wissers al lang aan vervanging toe, maar bestuurders onderschatten vaak het gevaar van slecht presterende ruitenwissers.
Onderschatting
Door slecht schoon gewiste ruiten wordt ook het licht van tegenliggers verstrooid tot een verblindende vlek. De ruitenwisser lijkt in eerste instantie het meest eenvoudige onderdeel van een auto, maar dat stripje rubber is van levensbelang. Want wanneer het zicht beperkt wordt, zit een ongeluk in een klein hoekje.
Stickertje
Ter indicatie van de slijtage zijn bijvoorbeeld de ruitenwissers van Valeo voorzien van een stickertje dat geleidelijk van zwart naar geel verkleurt. 59 procent van de automobilisten heeft echter geen idee waar dit hulpmiddel voor dient en 5 procent denkt dat de sticker een indicator is voor de buitentemperatuur
Vergeet de achterkant niet
Wanneer de wissers op de voorruit vervangen worden is het ook raadzaam om meteen de achterwisser te vervangen. Waar de ruitenwissers op de voorruit een onderdeel zijn van de APK, is dat voor de achterwissers niet zo. Hierdoor zijn de achterwissers een vaak vergeten onderdeel op de auto. Het is echter wel belangrijk dat de achterruit goed schoon is tijdens het autorijden. Wanneer er door de binnenspiegel gekeken wordt op bijvoorbeeld de snelweg, of tijdens het inparkeren, dient het zicht door de achterruit optimaal te zijn.
Verlichting
90% van de informatie die bij het rijden wordt gebruikt, is visueel. Optimaal zicht op de weg is dus onbetaalbaar. Wanneer het donker is, is de juiste verlichting essentieel om goed zicht te blijven houden. Maar ook overdag helpt goede verlichting mee aan de zichtbaarheid. Wanneer het bijvoorbeeld regent is het fijn dat andere voertuigen hun verlichting aan hebben staan, zodat deze beter opvallen. Philips biedt diverse oplossing om het eigen zicht en de zichtbaarheid voor anderen te vergroten. Zo geeft de RacingVision GT200 bijvroobeeld 200% helderder licht, schijnt de X-tremeVision Pro 150 tot wel 70 meter verder dan wettelijk verplicht en biedt de WhiteVision ultra maar liefst 60% meer zicht dan de wettelijke standaard. Over de Philips verlichting vindt u hier meer.
Over tijd en veiligheid
Het is verstandig om beide koplampen tegelijk te vervangen; zo worden de zichtbaarheid en veiligheid van de consument verbeterd. Maar dat niet alleen. Het is sneller, gemakkelijker en goedkoper om beide koplampen te vervangen in plaats van één. Een ritje naar de werkplaats kost de klant niet alleen arbeidsloon, maar ook tijd. Bovendien, wanneer een lamp defect raakt, volgt de andere vaak heel snel. Onder andere omdat de gloeidraad van de lamp met de tijd breekbaar wordt.’Vervolgfalen’ noemen we dat. Een koplamp wordt ook doffer aan het eind van de levensduur, dus als je één koplamp vervangt wordt de weg niet meer gelijkmatig verlicht. Dat maakt rijden in het donker gevaarlijker. Een lamp die nieuw 75 meter voor de auto uit schijnt, produceert na drie jaar nog maar een lichtbundel van 50 meter. Het leidt behoorlijk af als een van de koplampen helderder is dan de andere en wegmarkeringen en verkeersborden worden minder verlicht.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.