Een remblok is een remblok, denkt menigeen. Het tegendeel is echter waar. De overeenkomst tussen verschillende rembloksets? Ze zijn meestal zwart en komen uit een doos.
Daar houdt de vergelijking op. De verschillen zijn soms zeer groot. Een keuze voor kwaliteitsremblokken van leveranciers zoals TRW biedt de garantie dat de remblokken de prestaties leveren die verwacht mogen worden. TRW behoort tot het exclusieve rijtje trendsettende remdelenfabrikanten dat zich al jaren bewijst op het gebied research en ontwikkeling. Ruim 90 procent van de remblokken zijn Heavy Metal Free, wat betekent dat deze remblokken geen zware metalen of zware metaalverbindingen bevatten. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar ook veel veiliger voor de monteur die dagelijks met remblokken werkt.
Geen zware metalen
Om de remprestaties op hoog niveau te houden heeft TRW als belangrijk Original Equipementleverancier van onder meer VW, Audi en BMW een unieke formule voor zijn remblokken ontwikkeld. Een combinatie van minerale en keramische vezels maakt het gebruik van zware metalen overbodig. Dankzij het gebruik van deze mineraalkeramische componenten kan het frictiemateriaal van de hightech remblokken zonder milieubelastende stoffen zoals koper, messing, antimoon, lood en molybdeen. Maar ook het geluidsniveau van de remmen heeft TRW aangepakt. Oudere auto’s en sommige meer recente onderstellen produceren meer geluid tijdens het remmen dan nieuwe auto’s. Uit onderzoek is gebleken dat het simpelweg toevoegen van bijvoorbeeld vulplaatjes aan remblokken geen zoden aan de dijk zet. Om de vibraties effectief te dempen en minder geluid te produceren, gebruikt TRW metalen vulplaatjes in combinatie met een rubbercoating.
Nieuwe techniek
Om direct vanaf montage optimale prestaties te leveren, gebruikt TRW een nieuwe productietechnologie: het onder hoge druk schroeien van remblokken. Door het remblok op een vlakke elektrisch verwarmde plaat te schroeien, carboniseert het oppervlak van het remblok. Het grote voordeel: de inrijdperiode van het remblok wordt hierdoor aanzienlijk ingekort. Het remblok sluit sneller en beter aan bij de remschijf, waardoor de frictie en remprestaties worden verhoogd.