Nu de winterse kou uit Nederland is verdwenen, is de zomerbandenwissel een belangrijk punt op de werkplaatskalender. De bandenwissel biedt een extra contactmoment met de klant. Een uitstekend moment voor deskundig advies en extra werkplaatsomzet.
Natuurlijk staan de banden bij de bandenwissel centraal. Een belangrijk aandachtspunt vormt de staat van de banden. Er blijkt immers nogal wat mis te zijn met de banden van het Nederlandse wagenpark. Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijkt dat bij maar liefst 41 procent van de gecontroleerde auto’s één of meerdere banden versleten of beschadigd is. 10 Procent van alle onderzochte auto’s heeft ten minste één band die dermate versleten is, dat die de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen. Dat geeft te denken. We moeten ook de hand in eigen boezem steken: uit de praktijk blijkt dat veel autobedrijven het merendeel van de banden door drukte tijdens de wisselperiodes niet goed controleren. In veel bandenopslagruimtes blijken veel versleten en beschadigde banden te liggen. Het is daarom verstandiger om de banden tijdens de wissel even goed te checken en de klant te informeren en hem vervolgens nieuwe banden aan te bieden. Vergeet tijdens de wissel niet om ook de staat en spanning van de reserveband goed te controleren.
De bandenwissel biedt een uitstekend moment om de klant te wijzen op het gegeven dat de winterperiode een zware wissel trekt op de conditie van de auto. Tijdens de wintermaanden worden alle delen van de auto nu eenmaal zwaarder belast. We weten dat door de economische tegenwind veel automobilisten langer doorrijden en onderhoudswerkzaamheden uitstellen. Gekoppeld aan de langere onderhoudsintervallen en lagere keuringsfrequentie kan dit voor de auto funest zijn en op den duur juist tot meer kosten leiden. Check daarom als extra service tijdens de bandenwissel bijvoorbeeld alvast de stuur- en ophangingdelen. Zijn de hoofdveren nog in orde? Hoe staat het met het oliepeil en de koelvloeistof? Geef indien nodig een litertje olie mee. Is de verlichting in orde? Heeft de klant eigenlijk een extra setje lampjes en zekeringen in de auto liggen? Is de ruitensproeiervloeistof voldoende aangevuld? En wat is de staat van de ruitenwissers? Zijn ze de winter goed doorgekomen? Maak van de bandenwissel gebruik door de klant te overtuigen van je expertise en hem in te lichten dat de komende servicebeurt echt noodzakelijk is. Vooral om de komende maanden weer veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen.