Op verzoek van de klant, monteert het autobedrijf andere parkeersensoren in de voorbumper van de Volvo V70 bouwjaar 2002. Het Park Distance Control (PDC) systeem doet het perfect, totdat de motor gestart wordt.
Zodra de motor loopt, doen de sensoren het namelijk vaker niet dan wel. De monteur gaat op zoek naar de oorzaak van het probleem en probeert van alles. Uit metingen blijkt dat spanning en massa, ook tijdens de storing, in orde zijn. De monteur sluit de plus en massa voor de zekerheid ergens anders aan en probeert zelfs een nieuwe regeleenheid voor de PDC. Omdat de monteur er niet uitkomt, neemt hij ten einde raad contact op met Automotive Techline.
De monteur geeft aan dat het PDC-systeem onder de motorkap gemonteerd is, de massa-aansluiting van het PDC-regelapparaat met een bestaand massapunt verbonden is en dat de plus-draad met de accessoires-draad verbonden is.
Magnetische velden
Automotive Techline herkent het fenomeen en heeft het al vaker ervaren. Het blijkt dat de meeste regelapparaten van aftermarket PDC-systemen in het interieur van de auto geplaatst dienen te worden en niet onder de motorkap. Zodra de motor namelijk start zijn er magnetische velden die de signalen van de parkeersensoren verstoren.
Dat dit de oorzaak van het probleem is, lijkt aannemelijk. De sensoren functioneren namelijk goed zolang de motor niet draait. Zodra de motor echter gestart wordt, beginnen de problemen. Automotive Techline adviseert de monteur om het regelapparaat en de kabels af te schermen met aluminiumfolie. Als het probleem dan weg is, is dit de bevestiging dat de magnetische velden de problemen veroorzaken.
De monteur doet de proef op de som, schermt de PDC-regeleenheid af met aluminiumfolie en zowaar, het probleem is weg en blijft weg. Hieruit kan opgemaakt worden dat de magnetische velden onder de motorkap de prestaties van het PDC-systeem negatief beïnvloeden. De beste oplossing is in dit geval het beste om de Park Distance Control regeleenheid in het interieur van de auto te plaatsen.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.