Een onderwerp dat het afgelopen jaar de agenda van de sectie RAI Aftermarket van RAI Vereniging domineerde was de problematiek rondom het vrijgeven van voertuigdata. Het wordt hoog tijd dat de politiek nu eens eindelijk kleur bekent en de toegankelijkheid van voertuigdata goed regelt en in wetgeving verankert.
Dat betoogt sectievoorzitter Johan van der Hoeven in het Jaaroverzicht 2019 van RAI Vereniging.
De toegang tot voertuigdata is voor het universele kanaal van belang om het juiste onderhoud en de juiste reparaties te kunnen uitvoeren. Daarnaast kunnen dergelijke data bijdragen aan het optimaliseren van het verdienmodel van onafhankelijke autobedrijven.
Van der Hoeven plaatst het belang van voertuigdata graag in een breder perspectief. Hij wijst er op dat mobiliteit een groot goed is, de maatschappij draaiende houdt en een enorme toegevoegde waarde biedt. āBinnen de branche zijn wel duizenden partijen actief die dit mogelijk hebben gemaakt. Dan kan het toch niet zo zijn dat in de nieuwe wereld van digitalisering alleen grote spelers het monopolie krijgen op voertuigdata? Dat recht valt net zo goed toe aan al die talloze MKB-bedrijven die nota bene de ruggengraat vormen van onze economie.ā
Politiek aan zet
Hij constateert tot zijn ongenoegen dat autofabrikanten op dit moment een dominante positie innemen in het datavraagstuk. āEr zijn allerlei voorbeelden te noemen waarmee zij de vrije toegang tot voertuigdata frustreren en andere partijen, zoals de onafhankelijke markt, uitsluiten. De politiek is daarom nu aan zet en moet die toegankelijkheid regelen en in een wet vastleggen. Op dezelfde manier als dat is gebeurd voor de Type Approval Regulating (TAR), de Block Exemption Regulation (BER) en de Euro 5 wetgeving.ā
Vierde wetgevend kader
Sectiemanager Jeroen van der Braak zegt in het Jaaroverzicht sterk te pleiten voor de invoering van een vierde wetgevend kader ten behoeve van het delen van voertuigdata. āBinnen de branche heet dat een āOpen Telematics Platformā (OTP). Dat is in feite een digitale variant van de analoge OBD-poort (On Board Diagnostics), die al jarenlang onderdeel vormt van de Type Approval Regulation (TAR). Het traject om dit voor elkaar te krijgen loopt al drie jaar. Wij verwachten dat er in 2020 concrete wetgeving vanuit Brussel komt.ā
Nederland voert hiervoor volgens hem al een relatief krachtige lobby. In een aantal andere EU-lidstaten die, anders dan Nederland, wel over eigen auto-industrie beschikken, verloopt dat proces, eufemistisch gesteld, āgenuanceerderā.
Bron: raivereniging.nl
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.