Steeds meer nieuwe auto’s hebben een start/stop-systeem en zelfs remenergieterugwinning. Deze systemen zijn gunstig voor het brandstofverbruik en emissies, maar stellen hoge eisen aan de accu. De energievoorziening is voor deze modellen immers cruciaal.
De Bosch S5E-serie kan onder meer worden ingezet bij de Audi e, Ford ECOnetic, Hyundai Blue Drive, Kia EcoDynamics, Opel ecoFLEX, Seat Ecomotive, Volvo DRIVe en VW BlueMotion modellen. De Bosch S6 AGM-accu’s zijn onder andere te vinden in de modelreeksen BMW EfficientDynamics, Mercedes BlueEfficiency en MINI Minimalism.
Bosch S5 EFB
Met de EFB-accu komt Bosch tegemoet aan de vraag van de autofabrikanten naar een betaalbare accu die geschikt is voor start/stop-systemen. Dit type accu is dubbel zo cyclusbestendig als een gewone accu. De krachtige energiebron laadt bovendien veel sneller en biedt steeds een optimale startkracht. Bovendien is de accu geheel onderhoudsvrij. Een van de belangrijkste verschillen met conventionele accu is het membraan uit polyester tussen plaat en separator. Dat zorgt ervoor dat het actieve materiaal zich extra vasthecht aan de plaat. De platen zelf zijn veel dikker dan bij een gewone accu. Zowel qua prijs als prestaties situeert de EFBaccu zich tussen de ‘gewone’ Bosch accu’s en de Bosch S6 AGM-accu in.
De plussen van EFB-accu’s – Langere levensduur – Betrouwbare startkracht bij elke temperatuur – Verdubbelde cyclusbestendigheid – Bijzonder goede lading – Bijzonder bestand tegen korte afstanden – Bestand tegen uitlopen of kantelen tot 55° – Absoluut onderhoudsvrij – Eerstemontagekwaliteit |
Bosch S6 AGM
AGM is momenteel het technische summum wat betreft accutechnologie. Net als de EFB-accu is dit type geschikt voor gebruik in combinatie met start/ stop-systemen. Wanneer het systeem bovendien gebruikmaakt van remenergieterugwinning of het voertuig met veel elektrische voorzieningen is uitgerust, is een AGM-accu noodzakelijk. Bij dit type accu liggen tussen de loodplaten speciale microglasvezelmatten die het zuur volledig vasthouden. De platen zijn onder extreem hoge druk samengeperst, waardoor het verlies van actief materiaal geminimaliseerd wordt en een snelle reactie tussen zuur en platen mogelijk is.
De plussen van AGM-accu’s – Langere levensduur – Constante energievoorziening, ook bij korte afstanden, fileverkeer of zware belasting bij stilstand – Tot vier keer cyclusbestendiger – Bijzonder goede lading – 100% bestand tegen uitlopen of kantelen – Absoluut onderhoudsvrij – Eerstemontagekwaliteit |
OE en AM
De stelregel is dat wanneer in eerste montage een EFB- of AGM-accu is gemonteerd deze ook door eenzelfde type accu vervangen moet worden. De reden hiervoor is simpel: naast cyclische bestendigheid en capaciteitseigenschappen zijn EFB- en AGM-accu’s vaak geïntegreerd in een energiemanagementsysteem wat gecontroleerd wordt door het ‘Battery Management System’ (BMS). De software en gegevens binnen dit BMS zijn specifiek: het systeem kent de werking van alle parameters van de EFB- of AGM-accu. Als deze vervangen wordt door een normale startaccu zullen veel van de functionaliteiten niet meer functioneren. Zoals bijvoorbeeld de start/stop-functie. Bovendien daalt de levensduur van een normale startaccu in dit geval razendsnel.
Check accu’s op tijd Startproblemen veroorzaakt door zwakke accu’s staan hoog in de pechstatistieken. Nuttige tip: controleer bij de winterbeurt of het wisselen van de winterbanden ook meteen even de conditie van de accu. Bespaar uw klant deze winter startproblemen en stilstand! Uw Vrooamgrossier levert voor elk voertuigtype een geschikte Bosch-accu. Uiteraard is uw Vrooam-grossier ook het juiste aanspreekpunt voor de juiste diagnoseen laadapparatuur. AGM- en EFB-accu’s stellen andere eisen aan acculaders en vragen intelligente accudiagnose-apparatuur. |