Werden we twee weken geleden al verwend met een fantastische race in Oostenrijk, ook de Grand Prix van Engeland op het Circuit van Silverstone was er weer een om van te smullen. Met felle gevechten van start tot finish, bloedstollende inhaalacties en de nodige incidenten op en naast de baan. De strijd is weer helemaal terug in de Formule 1, met minimale onderlinge verschillen. Lewis Hamilton pakte de zege en het bonuspunt voor de snelste ronde. Max Verstappen leek op weg naar alweer een podium, totdat Sebastian Vettel zich met zijn Ferrari verremde en met blokkerende wielen de Red Bull van de baan kegelde.
Spanning voor pole position
Het was zuur voor Verstappen, maar tekenend voor de vele felle duels die op Silverstone werden uitgevochten. Dat het een spannende race zou gaan worden, was al gebleken tijdens de kwalificatie op zaterdag. Bottas pakte een zwaarbevochten pole position, slechts 6 duizendsten sneller dan zijn teamgenoot Hamilton. Op de tweede rij volgden Leclerc op 79 honderdsten en Verstappen zat daar maar weer één tiende achter. Het laat zien dat het niet langer vanzelfsprekend is dat Mercedes de eerste rij bezet. Gasly volgde op P5, Vettel op P6. Ricciardo, Norris, Albon en Hulkenberg maakten de vijf eerste startrijen compleet. Het verschil tussen pole en P10 bedroeg slechts een kleine 1,3 seconden en ook verderop in het veld werd keihard gevochten om elke positie.
Bottas bijt van zich af
Ook op zondag was de strijd hevig op Silverstone. Dat begon al direct na de start. Hamilton zette meteen de aanval in op zijn teamgenoot maar, anders dan in de afgelopen races, bood Bottas fel verzet, waarbij beide Mercedessen af en toe stuivertje wisselden. Daarachter ging het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe. Leclerc in zijn Ferrari lag voortdurend onder vuur van de Red Bull van Max, terwijl daarachter de Ferrari van Vettel werd belaagd door de Red Bull van Gasly. De veel bekritiseerde teamgenoot van Verstappen lijkt eindelijk de weg naar boven te hebben gevonden. Vooral de felle duels tussen Verstappen en Leclerc brachten het publiek – 130.000 man sterk – op de banken. Ook achter de drie topteams was er de hele race volop strijd, waarbij de teams van met name McLaren, Renault, Toro Rosso en Alfa Romeo vochten om elke centimeter asfalt.
Verstappen verschalkt Leclerc in de pits
De eerste die de pits opzocht voor nieuwe banden was Gasly. Verrassend, want de Ferrari’s waren op de rode Soft-banden gestart, terwijl Mercedes en Red Bull in Q2 op de gele Mediums hun snelste tijd hadden gezet. Leclerc volgde een ronde later, waarbij Max vlak achter hem aan naar binnen dook. Het team van Red Bull was een fractie sneller met de bandenwissel, waardoor Verstappen de Ferrari van Leclerc in de pitsstraat inhaalde. Die passeerde op zijn beurt Verstappen weer op de baan, waarna hun onderlinge strijd opnieuw in alle hevigheid losbarstte.
Safety Car
Een Safety Car-situatie in de 21e ronde, door een spin van Giovinazzi in zijn Alfa, werd mede bepalend voor het verdere verloop van de race. Hamilton kon de pits in voor nieuwe banden zonder zijn leidende positie te verliezen aan Bottas, die vier ronden daarvoor zijn banden al had gewisseld. Ook Verstappen dook snel de pits in voor de harde band, waarmee hij de rest van de race zou kunnen uitrijden. In ronde 23 verliet de Safety Car de baan en werd het publiek getrakteerd op een vliegende herstart, met aansluitend opnieuw vele fraaie duels door het hele veld.
Max jaagt op podium
In het tweede deel van de race leidde Hamilton voor Bottas en Vettel. Verstappen reed het gat hierachter elke ronde verder dicht, totdat hij in de 34e ronde binnen het DRS-bereik van Vettel kwam. Zoals Max eerder de Ferrari van Leclerc had aangevallen, was nu die van Vettel aan de beurt, op jacht naar P3. Na diverse plaagstootjes pakte Max de Ferrari van Vettel in ronde 38 fraai buitenom en verdedigde zijn racelijn voor de volgend bocht.
Vettel ramt Verstappen
Vettel probeerde direct een tegenaanval in te zetten, maar zag een ruimte die er niet was. Door verminderde downforce achter de Red Bull verremde hij zich, ramde de auto van Max en samen schoven ze de grindbak in. Wonderwel konden beiden verder, maar Vettel moest de pits opzoeken voor een nieuwe neus en belandde ver buiten de punten. De 10 seconden straf die hij kreeg, zal daarom weinig indruk hebben gemaakt. Verstappen finishte nog als vijfde en deed het incident nuchter af als het ‘risico van het vak’ als je hard tegen elkaar racet. De excuses van Vettel na afloop hielpen hierbij. De progressie die Red Bull en Ferrari op Silverstone lieten zien, maken de Grand Prix van Duitsland van 26 t/m 28 juli tot een race om extra naar uit te kijken.
Bekijk hier de volledige uitslag en hier de stand van rijders en teams.
Formule 1-coureurs hoeven weinig te remmen op Silverstone
Silverstone is een van de klassieke Formule 1-circuits. In 1950 werd hier de eerste race die meetelde voor het wereldkampioenschap gehouden. Afgelopen weekend vormde het circuit het decor voor de 10e Grand Prix van 2019.
Noordelijk circuit
Op 52° noorderbreedte is dit Engelse circuit het meest noordelijke op de GP-kalender. Op het Circuit van Silverstone werden al 52 wereldkampioenschapsraces gereden, waarvan 9 in de huidige lay-out van de baan. Ondanks de toevoeging van diverse bochten in de jaren ’70, bedoeld om de snelheid te beperken, was vorig jaar de gemiddelde snelheid voor pole position 246,91 km/u. Hiermee verdreef deze snelheid het vorige record uit 1983 van 244,57 km/u uit de boeken.
Verglazing
Het circuit telt vele hogesnelheidsbochten en voor 10 ervan hoeven de coureurs zelfs niet te remmen. Er zijn twee rempunten bijzonder zwaar voor de remmen, allebei het resultaat van aanpassingen aan het circuit in de afgelopen 30 jaar. Doordat er zo weinig wordt geremd, kan het frictiemateriaal verglazen, vooral bij regen of lage temperaturen. Onder zulke omstandigheden kunnen de carbon remschijven en remblokken te veel afkoelen en niet langer de remvertraging bieden die de coureurs nodig hebben om te remmen zoals ze gewend zijn. Volgens de Brembo-technici behoort het Circuit van Silverstone tot de minst zware voor de remmen. Op een schaal van 1 tot 5 scoort het een 2 wat betreft de moeilijkheidsgraad.
Remkrachten tijdens de Grand Prix
Elke ronde wordt er 7 keer geremd. Bij elkaar duurt dat remmen per ronde 12,7 seconden, wat overeenkomt met 12% van de race. Ook de maximale vertragingskrachten zijn relatief laag doordat er weinig wordt geremd. De gemiddelde kracht bedraagt 3,2G als gevolg van bocht 7 en bocht 13, waar de vertragingskrachten zelfs lager zijn dan 2G. Dit betekent dat er ook slechts een bescheiden hoeveelheid remenergie wordt gegenereerd in vergelijking met andere circuits: 120 kWh, de helft van wat in Bakoe en Monaco wordt bereikt. Van start tot finish oefent elke coureur een totale kracht uit op het rempedaal van 30 ton.
Meest veeleisende remzones
Van de 7 remzones op Silverstone gelden er 2 als zwaar voor de remmen, 1 als gemiddeld en 4 zijn licht. De moeilijkste bocht om aan te remmen, is bocht 3. Hier komen de auto’s aanrijden met 319 km/u en binnen slechts 2,44 seconden moeten ze afremmen tot 123 km/u. Hiervoor is een kracht op het rempedaal nodig van 152 kg, waarbij de coureurs een vertraging ondergaan van 4,8G. De remafstand hierbij bedraagt 133 meter. Bij bocht 16 is de vertragingskracht 5G, waarbij iets korter wordt geremd (2,35 seconden) en de remafstand 112 meter is. De krachtop het rempedaal die nodig is om van 295 km/u af te remmen tot 105 km/u is ‘slechts’ 152 kg. Bij Brooklands (bocht 6) komen de F1-bolides aan met 329 km/u, maar ze gaan de bocht in met 166 km/u, na 2,42 seconden te hebben geremd. De vertragingskracht bedraagt hier 4G.
Brembo-erelijst
Tot de Grand Prix van 2019 wonnen F1-auto’s met Brembo-remmen 20 van de 42 Britse Grand Prix’ waar ze aan deelnamen, inclusief 2 Grand Prix’ op het Circuit van Brands Hatch. Het team dat hier het vaakst won is Ferrari, met 10 overwinningen.
Bron en animatie: Brembo.com
Afbeelding: Shutterstock
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.