De technici van de helpdesk van Automotive Techline schieten te hulp bij een hulpvraag voor een Peugeot 3008 uit 2011. De auto kampt met een wielsensorprobleem.
De helpdesk krijgt de volgende vraag van een autobedrijf: na het uitlezen van het diagnose-apparaat stuit de monteur op de foutcode: 532* Toerentalsensor LA OB/KS. Hij vervangt de sensor en meldt dat in de meetwaarden LA op 255 staat. De vraag van de monteur is nu: ‘Hoe meet ik dit door? Kan dat met een multimeter?’.
Voedingsspanning
Om iets te kunnen doormeten, is het van belang om te weten of je te maken hebt met een actieve of passieve wielsensor. ABS-sensoren worden op basis van hun werking onderverdeeld in actieve en passieve sensoren. Wanneer een sensor door het inschakelen van een voedingsspanning wordt geactiveerd en vervolgens een uitgangssignaal genereert, wordt deze sensor als ‘actief’ gekenmerkt. Als een sensor zonder een extra voedingsspanning werkt, wordt deze sensor als ‘passief’ gekwalificeerd. Vaak is er aan de controle van de wieltoerentalsensoren een storing aan een ABS/ASR/ESP-remsysteem voorafgegaan. Nadat het waarschuwingslampje gaat branden, kun je met de volgende mogelijkheden een probleem opsporen en een diagnose stellen.
Diagnose-apparaat: foutgeheugen uitlezen; parameters evalueren; en vergelijking van de wieltoerentallen op de remtestbank.
Multimeter: voltmeter, spanningsvoeding controleren (plus en massa); ohmmeter: niet gebruiken, omdat door de weerstandsmeting de sensorelektronica kan worden vernield.
Oscilloscoop: signaalweergave; en evaluatie van het signaalverloop.
Advies
Om op vraag van de monteur in dit geval in te gaan, gaf de helpdesk van Automotive Techline het volgende advies:
– Elke wielsensor wordt voorzien van 12V op pen 1 en een OV massa op pen 2. Bij het draaien van het wiel zie je op de 12V-lijn een blokspanning.
– Heb je geen 12V op pen 1 dan heb je een kortsluiting of onderbreking. Neem de sensoren los en kijk of er dan wel 12 V ontstaat. Dan zit het in de sensor. Nog steeds geen 12V? Dan zit het elders in de bekabeling. Mogelijk ergens een stekker?
– Let op: een actieve sensor nooit doormeten met de weerstandsmeting. Dit kan de sensor beschadigen. Hierdoor kan dus ook de nieuwe sensor defect raken.
In dit specifieke geval vond de monteur een kabelbreuk ter hoogte van het hitteschild bij de uitlaat.
Automotive Techline is powered by AutoNiveau.