Een Duitse reiziger met een BMW 218i bouwjaar 2015 komt in het Nederlandse autobedrijf terecht omdat de motor onvoldoende vermogen levert. Omdat het een onbekende auto is, heeft de monteur contact met een dealer die meldt dat er een update voor deze auto is.
Technische gegevens BMW 218 in dit artikel;
Merk: BMW
Model: 218i Active Tourer
Bouwjaar: oktober 2015
Motorcode: B38 A15A
Brandstof: Benzine
Foutcode: 130308 – Nokkenas regeling maximale waarde bereikt
Software up-to-date?
Bij de Automotive Techline worden de elektronische regeleenheden uitgelezen en eventuele PUMA-maatregelen gecontroleerd. Hieruit blijkt dat softwareversie F056-15-XX-XXX in het voertuig-management systeem aanwezig is terwijl er een nieuwere versie F056-18-XX-XXX beschikbaar is.
Uit de wereldwijde BMW database blijkt echter ook dat de softwareversie F056-17-XX-XXX een probleem met de aansturing en terugkoppeling van het VANOS veroorzaakt. VANOS is het variabele kleppenmechanisme van BMW. Door het softwareprobleem draait de driecilinder slecht en is er na de koude start minder vermogen.
Ondanks het feit dat de aanwezige F056-15 softwareversie de fout niet bevat, wordt toch besloten om de auto te updaten naar de laatste versie F056-18. De software wordt geïnstalleerd en een aantal basisafstellingen waaronder de kalibratie van de stuurbekrachtiging worden uitgevoerd.
Ratel in motor
Na de software-update werken alle systemen in de auto weer naar behoren. Echter is na de start een ratel in de motor hoorbaar en draait de motor nog steeds niet helemaal lekker. Hierbij constateert de Automotive Techline het op dat de VANOS-aansturing zichtbaar in en uit zijn positie beweegt.
De auto gaat weer terug op transport naar het autobedrijf met het advies om de nokkenasverstelling goed te controleren en indien nodig te vervangen. In de werkplaats wordt de auto gecontroleerd en geconstateerd dat VANOS-aansturing kapot is.
Het onderdeel wordt besteld en vernieuwd. Ook wordt op aanraden van de helpdeskmedewerker gecontroleerd of er geen overblijfselen van het kapotte onderdeel in de motor terecht gekomen zijn. Een check leert dat er inderdaad een stukje van een veer uit de nokkenasverstelling in het carter terecht gekomen is. Nadat de metaalresten verwijderd zijn en de carterpan weer gemonteerd is, motor wordt gestart.
Het ratelende geluid is vervolgens verdwenen, de motor draait weer als een zonnetje en het vermogen is weer terug. Case closed.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.