Van alle componenten van het remsysteem, zijn remblokken en -schijven het meest onderhevig aan slijtage. Daarom dienen zij regelmatig te worden gecontroleerd, om optimale gebruikscondities te garanderen. Om de juiste werking van het remsysteem niet in gevaar te brengen, is het noodzakelijk de blokken en schijven te vervangen wanneer zij hun maximaal toegelaten slijtage hebben bereikt. De tips van Brembo helpen bij het vervangen van de remblokken en -schijven.
Het is verstandig om het remsysteem regelmatig te controleren. Niet voor niets bekijk je het remsysteem zowel bij een kleine servicebeurt, een grote onderhoudsbeurt en bij de APK. Brembo adviseert over het algemeen het gehele remsysteem om de 15.000 kilometer of bij eventuele trillingen of ongebruikelijke geluiden te controleren. Wanneer de remschijven en/of -blokken vervangen moeten worden is het verstandig om een aantal zaken in de gaten te houden. Brembo heeft hiervoor een paar handige tips.
Om te beginnen zijn er de algemene tips (die misschien overbodig zijn, maar die niet kunnen ontbreken in dit artikel):
- Controleer altijd of de referenties van de remblokken en de schijf overeenkomen met die van het voertuig waarop ze moeten worden gemonteerd.
- Vervang de remblokken altijd tegelijk met de schijven.
- Vervang steeds beide schijven en blokken van een as.
- Controleer de correcte remwerking middels een korte proefrit op de weg.
Kijk goed naar gedemonteerde blokken en schijven
De gedemonteerde remblokken en -schijven vormen een belangrijke informatiebron. Bekijk altijd zorgvuldig de staat, de kleur en het uiterlijk van de rem-oppervlakken. Zo kun je afwijkingen in de werking van een of meer componenten (remklauw, -blokken, lagers) snel vaststellen. Eventuele problemen dienen voor de vervanging van de remblokken en/of -schijven te worden opgelost.
Schema’s
Er zijn veel verschillende remsystemen en ieder remsysteem heeft zo zijn eigenschappen en (de-)montage procedure. Brembo heeft een handig overzicht gemaakt van de belangrijkste remsystemen. Download hier de montage-instructies van het gewenste remsysteem zodat je over alle aanwijzingen voor een correcte montage of demontage beschikt.
Aanhaalmoment
Let bij montage op het aanhaalmoment, zo voorkom je schade aan de nieuwe remschijven. Houd je aan het specifieke aanhaalmoment welke voor de auto van toepassing is. Want het gebruik van een lager aanhaalmoment dan voorgeschreven, kan leiden tot het loskomen van de bouten. Een hoger aanhaalmoment kan vervorming van de remschijven of het risico op breken en problemen bij het losdraaien van de bouten uit de gaten kan veroorzaken. Brembo heeft hiervoor een tabel voor het vermijden van risico’s bij het monteren van de schijven gemaakt. Bekijk de tabel hiernaast of download hem hier.
Rustig inrijden
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 200 km. Hierbij moet de klant goed opletten of er geen trillingen of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen. Het inrijden is het meest effectief als de klant rustig remt. Hard en heftig remmen kan leiden tot oververhitting van het frictiemateriaal wat de prestaties en de levensduur van de remmen niet ten goede komt.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.