Remcontrole brengt extra omzet

Eigenlijk vindt Ramon Lemmens het de gewoonste zaak van de wereld: als je een auto in de werkplaats krijgt, geef je de ogen de kost. Mogelijk mankeren er zaken die een klant graag opgelost ziet. Zeker als het om de remmen gaat.

mijngrossier stuk

“I make cars to go, not to stop”, stelde Ettore Bugatti, toen hij werd aangesproken op de slechte kwaliteit van zijn remmen. In die tijd – rond 1920 – waren remmen meer symbolisch dan functioneel, maar tegenwoordig is dat wel anders. Auto’s zijn veel sneller, rijden hogere snelheden en het verkeer is druk en hectisch. Auto’s moeten hard kunnen remmen, moeten dit vaak achter elkaar kunnen doen zonder te ‘faden’ en er worden hoge eisen gesteld aan het comfort. Geen klant accepteert piepende, trillende of scheef trekkende remmen. En terecht.

Altijd remmencheck
Remmen moeten zich dus altijd in topconditie bevinden, iets wat Ramon Lemmens van de gelijknamige universeel garage in Overloon zich terdege bewust is. “Ik heb bij de ingang van de werkplaats een remmentestbank liggen. Elke auto gaat er standaard op, als er iets mis is zie ik dat gelijk. De klant kan het ook meteen zien, dus sla je twee vliegen in één klap. Je ontdekt het defect en je hoeft het de klant niet uit te leggen. Verder kijk ik altijd door de velgen naar de remblokken en de schijven, dan naar de uitlaat, de banden, en controleer ik wanneer de auto een beurt moet hebben en wanneer de airco voor het laatst is nagekeken. Bij een bandenwissel kijk ik ook meteen naar de remslangen, de stuurhoezen en de aandrijfashoezen. Verder controleer ik de remmen natuurlijk uitgebreid bij een grote beurt. Ik haal dan ook altijd de remtrommels los. Dat wordt door ‘tijdgebrek’ vaak overgeslagen. Niet slim, want het is belangrijk voor de veiligheid. Bovendien kun je wat verdienen als de voeringen dun zijn of de cilinders zweten”.

Vakwerk
Bij controle blijkt vaak dat de remmen niet optimaal zijn: “Ik kom nogal eens scheuren in de remslangen of hele oude remvloeistof tegen”, vertelt Lemmens. “Terwijl het toch bekend is dat remvloeistof hygroscopisch is en elke twee jaar vervangen moet worden. Of dat de remblokken vernieuwd zijn maar dat de schijven onder de minimum dikte zitten. Dat zijn geen goede besparingen, het gaat ten koste van de veiligheid. Verder kom ik vaak trillende of piepende remmen tegen. Bij een proefrit voel je al snel wat er aan de hand is. Meestal komt het door kromme schijven of door vervuiling tussen de remschijf en de wielnaaf. Je moet de naaf goed ontroesten en schoonmaken voor je nieuwe schijven monteert, maar dat doet niet iedereen. Verder moet je bij remdelen natuurlijk voor kwaliteitsdelen kiezen. Via mijngrossier.nl bestel ik alleen A-merken, dus dat gaat vanzelf goed. Die worden doorgaans compleet met montagemateriaal geleverd, dus dat vervang ik ook altijd. Bij trommelremmen bestel ik zelf de montagesetjes mee. Remcilinders laat ik zitten als ze gangbaar zijn en niet lekken.”

Controle
De remservice maakt dus een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van Ramon Lemmens, die voorheen bij een Alfa Romeospecialist werkte. Enkele jaren geleden besloot hij om voor zichzelf te beginnen. Nu doet hij niet alleen compleet onderhoud aan alle merken auto’s, maar ook schadereparatie, APK, aircoservice, revisie, in- en verkoop van occasions, import van occasions en remservice. Veel van zijn klanten vinden hem via mijngarage.nl: “Ik heb geen dure showroom of personeelskosten. Daarom kan ik tegen een prettig uurtarief werken, daar haal ik veel klanten mee binnen. Op onderdelen bezuinig ik niet, ik gebruik alleen A-merken van mijngrossier.nl. Die bestel ik via mijn grossier, waar ik een goede relatie mee heb. Ze doen meer dan filters neerleggen en mooie prijzen maken, ze denken met je mee. Ik kan er ook gereedschap lenen als dat nodig is, maar voor de remservice heb ik alles zelf in huis. Ik heb een koffer met alle adapters om remmen terug te stellen en natuurlijk een diagnosecomputer, anders kun je de automatische parkeerrem van veel auto’s niet terugstellen.”

Communiceren
Voor het maken van offertes gaat Lemmens vaak uit van de arbeidstijden in mijngrossier.nl: “die tijden kloppen altijd wel. Samen met mijn lage tarief kan ik zo correcte, scherpe offertes maken, waarmee ik veel nieuwe klanten binnen krijg. Als je je werk dan goed doet en op de juiste manier met de klanten communiceert, zie je ze vaak terug. Bovendien biedt elke auto die binnen komt nieuwe kansen. Want vaak mankeert er wel iets. Je ziet dat er door lange onderhoudsintervallen veel problemen ontstaan. Het geeft vervuiling in de motor en dat geeft weer schades aan distributiekettingen, EGR-systemen, injectoren, roetfilters, turbo’s en katalysatoren. Wat je spaart aan onderhoud geef je aan reparatie dubbel en dwars weer uit. Verder komt het nogal eens voor dat remblokken de volgende beurt niet halen. Je moet nu vaak half versleten remmen vervangen omdat ze de volgende beurt niet halen. Daar wordt het autorijden niet goedkoper van. Je moet het de klant ook uitleggen. Natuurlijk begrijpen ze het belang van remmen altijd wel. Ook dat ze de remschijven met versleten remblokken kapot rijden en dat de kosten dan oplopen”. Lemmens treft ook wel eens extreme voorbeelden:” Ik ben wel eens auto’s tegengekomen waarbij de blokken zo dun waren dat ze waren verdwenen en de auto op de remzuigers remde. Dat had voorkomen kunnen worden.”