Remmen cruciaal in Bahrein

De prestaties van het remsysteem zijn volgens de technici van remmenspecialist Brembo doorslaggevend op het F1-circuit van Bahrein. De belasting van het remsysteem is op dit ‘zandbakcircuit’ immers extreem.

Foto: Shutterstock

De start van de tweede ronde van het WK F1 2018 in de Sakhir-woestijn van Bahrein was tumultueus. Het circuit biedt dan ook vele ingrediënten die een spannende race mogelijk maken. Vooral de subtop van het rijdersveld maakte hier dankbaar gebruik van. Dankzij de kunstlichtinstallatie wordt de GP van Bahrein sinds 2014 ’s avonds gereden. Desondanks is de temperatuur net boven de grond nog steeds relatief hoog. De laatste edities schommelde de temperatuur steeds tussen 26 en 31 graden. Deze waarden vertalen zich in een aanzienlijke mechanische grip. Daarnaast leggen meerdere krachtige remvertragingen, vooral in het middengedeelte van het circuit, een enorme wissel op de remmen. Dit resulteert met name in een hoge slijtage van het frictiemateriaal.

Meer gaten

Om dit seizoen opnieuw een optimale match te hebben met de vernieuwde bolides van 2018 en hun hogere prestaties, hebben de technici van Brembo een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Het aantal gaten in de koolstofschijven is onder andere verhoogd. Daarnaast zijn er nieuwe remklauwen ontwikkeld. Zoals gebruikelijk is voor elk afzonderlijk F1-team dat samenwerkt met Brembo een eigen remsysteem opgebouwd. Dat systeem integreert optimaal met de aerodynamische en mechanische eigenschappen van de individuele auto’s. Het circuit van Bahrein vormt voor remingenieurs een ideaal testterrein, omdat alle componenten van het remsysteem zwaar belast worden. Volgens de technici van Brembo behoort het circuit van Bahrein tot de categorie moeilijkste circuits voor de remmen. Op een schaal van 1 tot 10 scoort Bahrein een 9. Alleen de circuits van Montreal, Mexico City, Abu Dhabi en Singapore worden iets hoger ingeschaald.

Belasting van de remmen

In Bahrein benutten de F1-piloten hun remmen iets minder dan 14 seconden per ronde, dus zo’n 16% van de race. In vergelijking met de editie van vorig jaar is de gemiddelde vertraging toegenomen van 4,4G naar 4,6G. Dit vanwege een toename van het remkoppel. Van start tot finish gebruikt elke coureur zijn remmen zo’n 450 maal. Hierbij wordt een totale pedaalkracht van ongeveer 48 ton uitgeoefend.

Veeleisende remsecties in Bahrein

Van de 8 remsecties tijdens een rondje Bahrein worden er 4 geclassificeerd als cruciaal voor de remmen. De resterende 4 rempunten wordt een gemiddelde moeilijkheidsgraad toegeschreven. Vertraging bij zes van de rempunten bedraagt ten minste 4,5G. Het zwaarste rempunt is bocht 1. Hier vertragen de F1-bolides van meer dan 323 km/u binnen 2,2 seconden en lengte van zo’n 60 meter naar 82 km/u. De coureurs weerstaan hier een vertraging van zo’n 5,1G. Dit komt overeen met de waarde die astronauten gewoonlijk ervaren tijdens hun terugkeer naar de aarde. Een vergelijkbaar rempunt is bocht 14 (5G). Hoewel hier de pieksnelheid voor het remmen slechts 297 km/u en voor het inrijden van de bocht 125 km/u bedraagt.

Dit alles geschiedt binnen 1,9 seconden over een lengte van 45 meter. Ook het remmen in bocht 4 vereist een groot rijdershart. Binnen 46 meter vertragen de coureurs hier zo’n 175 km/u met een belasting van 4,7G.

Afbeelding: Brembo.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?