De testsessies zijn uitgevoerd in maart en april. Nu zijn de technici van Brembo terug op het circuit van Barcelona. Wat hebben de ruim 34.000 testkilometers van eerder dit jaar opgeleverd tijdens de GP van Spanje 2018?
In het voorjaar was het circuit de Barcelona-Catalunya 8 dagen het toneel van uitvoerige testsessies van meerdere F1-teams. Ook Brembo kon hier zijn ultramoderne remsystemen onder een vergrootglas leggen. Echte testkilometers geven immers altijd de beste informatie. De baan in Barcelona heeft zijn eigen karakteristiek. Zoals de wind, die altijd waait. De wind was matig tijdens de afgelopen race. Toch zorgt dit natuurverschijnsel in combinatie met het ene lange en de verschillende kortere rechte stukken voor zeer verschillende thermische belastingen in elke remsectie. Verder waren de technici natuurlijk ook benieuwd naar de verbeteringen aan de auto’s. De updates, die de teams hadden meegebracht naar de eerste Europese race van het seizoen.
Meer remkoppel
Een andere karaktertrek van het Spaanse asfalt: het snelle circuit kent weinig inhaalplekken en de huidige Formule 1-auto’s kunnen wegens hun afhankelijkheid van onverstoorde luchtstromen moeilijk dicht achter elkaar aan rijden. Om hoger dan je startplek te finishen, heb je dus ook wat geluk nodig. Dat kan Max beamen. Volgens de technici van Brembo, die alle F1-circuits van dit seizoen onder de loep hebben gelegd, heeft het circuit de Barcelona-Catalunya een gemiddelde moeilijkheidsgraad voor de remmen. De remmen worden elke ronde zo’n 12,5 seconde benut. Uit cijfers van de Brembo-technici blijkt dat de gemiddelde piekvertraging 4,5G bedraagt, terwijl dat vorig jaar 4,2G was. Dit laat zien dat de formuleauto’s van dit seizoen over een hoger remkoppel beschikken. Het toegenomen remkoppel levert op zijn beurt een hogere verspreiding van energie op, wat bijvoorbeeld ook zijn weerslag heeft op de warmteafvoer van de remmen. De technici van Brembo hebben berekend dat elke coureur tijdens de race zo’n 530 maal met een remsectie te maken krijgt, waarbij een totale kracht van ongeveer 69 ton op het rempedaal wordt uitgeoefend.
De meest veeleisende remsecties in Barcelona
Van de acht remgedeelten op het circuit de Barcelona-Catalunya zijn er twee geclassificeerd als veeleisend voor de remmen, vier als middelzwaar en twee als licht. Anders dan op alle andere circuits is er niet één bocht waar de remmen minder dan 1 seconde worden gebruikt. De meest veeleisende remsectie is bocht 10. De auto’s vertragen hier van 308 km/u naar 86 km/u gedurende 2,32 seconden, terwijl ze slechts 58 meter afleggen. Om dit te doen, moeten de coureurs een belasting van 148 kg op het rempedaal uitoefenen en een vertraging van 5,2G ondergaan. Een andere uitdagende bocht is de eerste na het lange rechte stuk: bocht 1. Hier komen Max en zijn collega’s met zo’n 317 km/u aanzeilen, zij remmen vervolgens slechts 1,51 seconden en leggen hierbij een afstand van ongeveer 43 meter af. Een derde uitdagende remsectie bevindt zich bij bocht 4: de bolides vertragen hier binnen 37 meter van 291 km/u naar iets meer dan 153 km/u.
Afbeeldingen: Brembo.com
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.