Sinds de F1 voor de eerste keer neerstreek op het Sochi Autodrom in 2014, is het team van Mercedes heer en meester op het Russische asfalt. De laatste GP was daarop geen uitzondering, ondanks het feit dat winnaar Hamilton zijn zege na een ietwat gênant een-tweetje in de schoot geworpen kreeg. Inhaalkoning Verstappen kon andermaal geen echte vuist maken, maar liet wel zien met dit bochtige circuit overweg te kunnen.
Het circuit van Sochi, gebouwd in het olympische park dat werd gebruikt voor de Olympische Winterspelen in 2014. Dit circuit onderscheidt zich door de 650 meter lange bocht 3, de langste bocht van het WK. Bovendien behoort het Sochi Autodrom met zijn lengte van 5.848 meter tot de langste circuits. Van deze bijna 6 km staat zo’n 1,7 kilometer op gewone dagen open voor normaal verkeer. Desondanks is het Russische asfalt zoals een aantal coureurs zeggen ‘zo effen als een biljartlaken’. De banden slijten daardoor minder snel, hoewel de remmen het flink te verduren krijgen. De technici van Brembo kwalificeren de Sochi Autodrom als een ‘zeer veeleisend’ circuit voor de remmen.
Hard remmen
De coureurs remmen elke raceronde bijna 15 seconden, wat overeenkomt met 16% van de totale racetijd. De ligt geheel in lijn met een groot deel van de andere circuits die dit seizoen worden bezocht. De gemiddelde vertraging van 4,6G per ronde is bovengemiddeld en geheel te wijten aan de 10 remsecties die elk een vertraging van ten minste 4G bereiken. Van start tot finish wordt het rempedaal ten minste 530 maal door de coureurs gebruikt. Hierbij wordt een totale kracht van ongeveer 75 ton op het rempedaal uitgeoefend.
Veeleisende remsecties in Sochi
Van de 10 rempunten op het Sochi Autodrom zijn er door de technici van Brembo 5 gekwalificeerd als ‘veeleisend voor de remmen’. De resterende 5 zorgen voor ‘middelzware problemen’. Voor alle 10 remsecties geldt echter dat de belasting op het rempedaal nooit lager is dan 130 kg. Het moeilijkste remgedeelte is zonder twijfel bocht 2. De bolides naderen de bocht met een snelheid van 314 km/u en remmen gedurende 1,76 seconden om de bocht in te vliegen met zo’n 137 km/u. De auto’s hebben voor deze remactie slechts 108 meter nodig.
Kracht
Op dit moment moeten de coureurs een opmerkelijke hoeveelheid kracht uitoefenen: een belasting van 151 kg op het rempedaal en een vertraging van 4,9G. dit komt overeen met met de waarde die Russische astronauten meemaakten tijdens hun terugkeer naar de aarde. Ook zeer uitdagend zijn de bochten 4 en 5, die respectievelijk worden gekenmerkt door 4,8G en 4,9G vertraging. De formulewagens genereren een piekremkracht van meer dan 1.870 kW in beide bochten.
Foto circuit: Shutterstock
Bron en animatie: Brembo.com
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.