Door het overvloedige gebruik van pekel in de winter krijgen veel auto-onderdelen het zwaar te verduren. Ook de remtangen.
De winter is een prachtig jaargetijde, echter er is ook een keerzijde. Het winterse weer veroorzaakt immers tal van problemen. Vooral het strooizout heeft desastreuze effecten, waardoor veel onderdelen van een auto het zwaar te verduren hebben. Strooizout heeft direct, maar ook indirect een behoorlijke invloed op de mechanische delen, waarvan een goed voorbeeld de remtangen zijn. Het vervelende is dat de pekel, door strooizout veroorzaakt, invreet op het metaal en dit valt vaak niet direct op. De schade openbaart zich in een later stadium. Het is dan ook van groot belang om delen zoals remtangen schoon en gangbaar te houden.
Ruim assortiment
Indien de remtangen vervangen moeten worden, is het goed om te weten dat mijngrossier.nl een zeer omvangrijk assortiment gereviseerde remtangen van topkwaliteit voor Europese en Aziatische auto’s levert. Deze voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen. Een defecte remtang kan bij uw grossier worden ingeleverd, waarna het statiegeld via het ‘Back In Box’-systeem wordt geretourneerd. Op de gereviseerde tang wordt ook statiegeld berekend, zodat de aanvoer van oude tangen gegarandeerd is. Let op: voor de complexere EPB-remtangen wordt een hoger statiegeld tarief gehanteerd. De gereviseerde remtangen die mijngrossier.nl levert, zijn stuk voor stuk onderworpen aan een strenge in- en uitwendige controle. Uiteraard zijn ze voorzien van alle noodzakelijke nieuwe onderdelen, zoals nieuwe rubberdelen, glijbussen, zuigers, handremhevels, veren en een nieuw handremmechanisme. Na het omvangrijke revisieproces worden de remtangen nog tweemaal op druk getest.
Vaste remtang
Er zijn twee verschillende soorten remtangen: vaste en zwevende uitvoeringen. Wat zijn de verschillen? Een vaste remtang is voorzien van tenminste twee zuigers aan weerszijden van de schijf om de remkracht te verhogen. In tegenstelling tot een zwevende remklauw zit een vaste remklauw vast op de naaf. Het voordeel van vaste remklauwen, ten opzichte van zwevende remklauwen, is dat je minder in beweging hoeft te brengen. Dit resulteert in een betere krachtoverbrenging. Ook zorgt het ontbreken van het glijmechanisme er voor dat de remtangen hierop vast komen te zitten. Het nadeel is dat door de constructie, zowel de remtang als de remschijf minder gekoeld worden.
Zwevende remtang
Zwevende remtangen schuiven heen en weer over glijblokken en hebben alleen aan de binnenzijde van de remschijf één of meer zuigers. Het voordeel ten opzichte van vaste remtangen is dat er minder hydraulische delen in zitten, welke lekkage kunnen veroorzaken. Ook is door het ontbreken van extra cilinders de koeling op de remschijf beter. Het nadeel is dat glijmechanisme regelmatig gecontroleerd moet worden en indien noodzakelijk gangbaar gemaakt worden. Het niet gangbaar houden kan vervangen van de remtang tot gevolg hebben.
EPB-remtang
Een relatief nieuwe ontwikkeling zijn de zogenaamde de EPB-remtangen (Electronic Parking Brake). Bij deze remtangen wordt het handremmechanisme niet door een mechanische overbrenging zoals een hevel of pedaal aangestuurd, maar elektronisch door een schakelaar in de auto. Voor het aandrukken van de remblokken zorgt een op de remtang gemonteerde servomotor. De elektronica op deze remtang heeft tal van voordelen, zoals:
- Automatisch ingrijpen bij het terugrollen op een heuvel.
- Ondersteund de automatisch geregelde Stop and Go functie.
- Automatisch inschakelen na uitschakelen contact (diefstalpreventie).
- Automatisch afremmen door aansturing van de ESP Interface.
- Waarschuwing van de slijtage van de remblokken.
De rol van remvloeistof
Op glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch en nemen water op wanneer deze door lekkage worden blootgestelde aan de atmosfeer. Hierdoor wordt het kookpunt lager en kunnen vitale delen ernstig oxideren. De meeste autofabrikanten schrijven voor om de remvloeistof elke 1 à 2 jaar te vervangen, onafhankelijk van het aantal gereden kilometers. Bovendien veroudert en vervuilt remvloeistof in de loop der tijd. De hydraulische remdelen hebben bewegende onderdelen, waardoor er residu in de remvloeistof achterblijft. De conclusie is dat het periodiek vervangen van de remvloeistof onnodige defecten aan de remtangen kan voorkomen. Tijdig vervangen van de remvloeistof bespaart de klant een dure reparatie.