Een Brits tv-programma heeft de garagekennis en -kunde van roetfilters onder een vergrootglas gelegd.
Het Britse BBC-actualiteitenprogramma Inside Out heeft onlangs malafide praktijken met betrekking tot het verwijderen van roetfilters aan het licht gebracht. Undercover-klanten vroegen Engelse garagebedrijven om de dpf’s van hun voertuig te verwijderen. De klanten gaven aan dat men bang was dat de filters zouden verstoppen, daar men de auto’s met name voor korte ritten gebruikt.
Niet op hoge kosten jagen
In het tv-programma bleek dat veel autobedrijven bereid waren om dpf-units geheel te verwijderen of er flink mee te knoeien. Het belangrijkste argument hiervoor was dat men de klant niet op hoge kosten wilde jagen door het aanbieden van een nieuw roetfilter. Opvallend was dat de meeste garagebedrijven geen advies gaven over het voorkomen van een roetfilterverstopping en geen aftermarketvervanging aanboden om de kosten te drukken.
Geen advies
Een vertegenwoordiger van een roetfilterfabrikant gaf in het programma het volgende commentaar: “Het is duidelijk dat autobedrijven hun klanten op dit terrein nog veel advies kunnen geven.” Volgens de dpf-expert stijgt de vraag naar dpf’s voor auto’s die veelal korte ritten maken. “Het tv-programma maakt duidelijk dat autobedrijven rekening houden met de portemonnee van hun klant. Het is echter jammer dat zij niet de tijd nemen om de klant uit te leggen hoe je dit probleem in eerste instantie kunt voorkomen. Evenmin neemt men de moeite om het onderscheid te tonen tussen een dure OE-vervanging en een goed aftermarket-alternatief.”
Maandelijkse snelwegrit
In het tv-programma werd de kijkers uitgelegd dat de dpf een essentieel onderdeel van het emissiecontrolesysteem is. En dat verwijdering hiervan uit den boze is. Vervolgens werd benadrukt dat diesels die doorgaans korte ritten maken, regelmatig een lange rit moeten maken zodat de uitlaatgastemperaturen omhoog gaan om een passieve regeneratie mogelijk te maken. Als voorbeeld werd een maandelijks terugkerende snelwegrit van zeker tien minuten onder hoge werkdruk voorgesteld. Zo’n rit blijkt veelal voldoende om een reinigingscyclus van de dpf te voltooien en de ‘gevreesde’ verstopping te voorkomen.
Uitstekend alternatief
Mocht uiteindelijk toch een vervanging van de dpf noodzakelijk zijn, bieden in de aftermarket aangeboden dpf’s een sterk alternatief. Niet alleen wat betreft prijs, maar vooral ook op technisch gebied. Volgens het tv-programma voldoen de aftermarket-dpf’s gewoon aan alle OE-specificaties. Bovendien hebben zij een EU-typegoedkeuring, die de kwaliteit nogmaals onderstreept.