Mijngrossier.nl levert verschillende types originele roetfilters. Wat zijn nu de verschillen?
Romax Original® heeft al enige tijd OE-roetfilters in het programma. Dit zijn roetfilters die gelijk zijn aan de roetfilters die af-fabriek onder de auto’s worden gemonteerd. Het assortiment OE-roetfilters is nog relatief jong en Romax Original® is druk bezig om het aanbod aan roetfilters constant te verruimen. Er zijn ruwweg twee types OE-roetfilters te onderscheiden: roetfilters die gebruik maken van een additief en roetfilters die geen gebruik maken van een additief.
Met additief
Roetfilters die werken met additieven beginnen het regeneratieproces op het moment dat de tegendruk in het uitlaatsysteem een vooraf ingestelde waarde bereikt. Normaal gesproken zal dit bij stadsgebruik om de 500 km zijn en bij snelweggebruik ongeveer elke 1.300 km. De hiervoor gebruikte vloeistof, Eolys ®, wordt als additief toegevoegd aan de brandstof in de brandstoftank. Na de verbranding van de brandstof in de motor, hecht het Eolys® zich aan de roetdeeltjes die in het roetfilter zijn opgevangen. Door het verzamelen van roet in combinatie met de Eolys®-nano-kristallen zal de tegendruk in het uitlaatsysteem toenemen. Na het bereiken van de vereiste tegendruk krijgt de ECU een signaal om extra brandstof te injecteren teneinde de temperatuur in het roetfilter omhoog te krijgen. Door het Eolys® wordt de ideale verbrandingstemperatuur al bij 450°C bereikt, in tegenstelling tot de 550°C à 600°C waarbij roet normaal gesproken verbrand. Er hoeft dus minder brandstof ingespoten te worden om de juiste temperatuur te bereiken. Het complete regeneratieproces duurt slechts enkele minuten. De bestuurder merkt helemaal niets van dit proces.
Zonder additief
In tegenstelling tot het type roetfilter dat werkt met een additief en afhankelijk van snelweggebruik om de 500 – 1300 km regenereert, regenereert het type roetfilter zonder additief in principe continu. Na het starten van de auto warmt de katalysator op, die voor het roetfilter is geplaatst. De katalysator heeft een werkzame functie vanaf 270°C. Vanaf dat moment wordt het gas NO, wat ontstaat bij de verbranding in de motor, omgezet in NO2. Binnen het temperatuurbereik van 270°C tot 450°C worden de roetdeeltjes met behulp van NO2 omgezet in CO2 en NO in het roetfilter. Dit is een continu proces, dat weliswaar afhankelijk is van de bedrijfstemperatuur van de katalysator. Buiten het temperatuurbereik van 270°C tot 450°C vindt er geen omzetting naar NO2 plaats en verstopt het filter. Bij het bereiken van de juiste temperatuur zal het verzamelde roet alsnog worden verbrand.
Romax Original® adviseert
Romax Original® adviseert het gebruik van Eolys®-regeneratievloeistof. Van andere middelen die beschikbaar zijn en claimen dezelfde werking te hebben als Eolys®, kan het resultaat niet worden gegarandeerd. Romax Original® geeft in mijngrossier.nl duidelijk aan bij welk voertuig welk roetfilter kan worden toegepast en welk type Eolys®-vloeistof geschikt is. Bij afwijken van dit advies kan schade ontstaan aan het roetfilter en/of de motor.