Bij slimme koelsystemen horen slimme thermostaten. Mijngrossier.nl levert een omvangrijk assortiment kenveld-geregelde (map-controlled) thermostaten van Mahle.
In principe gaat een klassieke of een kenveld-geregelde thermostaat een autoleven lang mee. Toch zal er soms een exemplaar vervangen moeten worden als gevolg van materiaalmoeheid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het gebruik van inferieure koelvloeistof, thermische overbelasting of vervuiling van het koelsysteem. De eerste koelsystemen met een kenveld-geregelde thermostaat deden vanaf 2000 hun intrede. Deze thermostaten werken in principe hetzelfde als de klassieke wasthermostaat. Het enige verschil is dat het waselement niet alleen door de omringende koelvloeistof verwarmd wordt, maar ook door een elektrisch verwarmingselement dat door het motormanagementsysteem wordt aangestuurd. Mijngrossier.nl levert een omvangrijk assortiment kenveld-geregelde vervangingsthermostaten van OE-leverancier Mahle.
Actieve temperatuurregeling
Dankzij de aansturing door het motormanagement en de regeling van de koelvloeistofstroom wordt de motortemperatuur constant en slim geregeld. Als de motor weinig vermogen hoeft te leveren, kan de werktemperatuur omhoog, terwijl wanneer de motor veel vermogen moet leveren, de werktemperatuur juist omlaag gaat. Een kenveld-geregelde thermostaat varieert de openingstemperatuur actief naar gelang de omstandigheden. De in de auto aanwezige sensoren zorgen ervoor dat de koeling op een slimme manier geregeld wordt. Zo zal bij fors gas geven de thermostaat eerder openen om te anticiperen op de te verwachten temperatuurstijging. Of juist andersom. Bij het rijden van een afdaling zal de thermostaat de koeling verminderen om een ongewilde temperatuurdaling te voorkomen.
Minder brandstof en uitstoot
Onder normale omstandigheden zal de kenveld-geregelde thermostaat altijd zo snel en zo dicht mogelijk de optimale bedrijfstemperatuur proberen te benaderen. Deze manier van het verhogen van de bedrijfstemperatuur heeft meerdere positieve effecten. Een belangrijk voordeel is een lagere brandstofconsumptie door minder wrijvingsverliezen. Daarnaast is er sprake van minder schadelijke uitstoot door een verbeterde verbranding. Verder levert een motor met zo’n geregelde thermostaat meer vermogen en is er sprake van een verbeterde en snellere verwarming van het interieur.
Hoe werkt het precies?
Onder normale omstandigheden werkt een kenveld-geregelde thermostaat op dezelfde wijze als een conventionele thermostaat. Alleen dan bij een hogere motortemperatuur. Het koelmiddel stroomt rond de was van het thermische expansie-element. Wanneer de temperatuur stijgt, neemt het expansiemateriaal in volume toe. Hierdoor wordt een zuiger geactiveerd die op zijn beurt de stroming van het koelmiddel beïnvloedt. Als de temperatuur weer daalt, duwt een veer de zuiger terug naar zijn uitgangspositie. Hierdoor reduceert de stroomsnelheid van het koelmiddel of wordt het koelvloeistofcircuit helemaal afgesloten.
In onderstaande dwarsdoorsnede van deze kenveld-geregelde thermostaat zie je de elektrische aansluitingen en de verwarmingsweerstand geïntegreerd in het waselement.