Startonderbreker ruil-ECU omzeild, maar storing blijft

ECU

Soms probeer je als monteur een technisch probleem op te lossen, maar krijg je er een ander voor in de plaats. Daar weet de monteur die Automotive Techline benadert over een Peugeot 107 alles van. Om een storing op te lossen waardoor de Peugeot driecilinder soms op twee cilinders liep door een haperende de injector van de eerste cilinder, heeft hij een gebruikte ECU geïnstalleerd. Nu krijgt hij de auto echter niet meer gestart vanwege de startonderbreker.

Gegevens voertuig in dit artikel: Peugeot 107 1.0 benzine uit 2011

Sleutel herprogrammeren

Op de vraag of de helpdeskmedewerker de sleutel op afstand kan herprogrammeren, moet deze de monteur teleurstellen. Wel heeft hij een tip voor hem: ‘Verbind pin 4 en pin 13 op de diagnosestekker met elkaar en zet de auto 45 minuten op contact.’ Daarbij krijgt de monteur het advies de auto wel op een acculader aan te sluiten, om een lege accu te voorkomen. De monteur voert dit de volgende ochtend uit, de auto slaat aan en blijft lopen. Hiermee lijkt de oorspronkelijke storing, van vóór het vervangen van de ECU, opgelost.

Storing nokkenasversteller

Maar de monteur blijkt te vroeg te hebben gejuicht. Na een proefrit is de storing weer terug. Onderweg moet hij de auto tweemaal stilzetten om daarna weer verder te kunnen rijden. Bij de tweede start gaat het motorstoringslampje branden en na het wegrijden komt daar het VSC-lampje bij, een autosymbooltje met een slipspoor eronder. Als de monteur de auto uitleest, verschijnt de foutcode P0010, die wijst op een storing aan de nokkenasversteller.

Wankel contact

De monteur heeft de bedrading tussen de nokkenasversteller en de ECU al eerder gecontroleerd en die is volgens hem in orde. Nu stelt hij vast dat er wel 10V voeding aanwezig is op de stekker van de nokkenasversteller, maar van massa-aansturing is geen sprake. Door deze stekker nog eens los te nemen en nader te controleren, komt de oorzaak van de storing aan het licht. Er blijkt een wankel contact in te zitten, waardoor de nokkenasversteller niet goed wordt aangestuurd. De monteur repareert de stekker, maakt een proefrit, stopt onderweg zo’n vijftien keer en de auto rijdt weer als een zonnetje. Probleem opgelost.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?