Optische controle van de defecte koppeling resulteert in schadebeelden die te herleiden zijn naar bepaalde storingsoorzaken.
Bij storingen aan koppelingen moet je een onderscheid maken tussen storingen als gevolg van defecte koppelingsonderdelen of koppelingsuitval die het gevolg is van storingen in andere onderdelen van de auto. Denk in dit laatste geval bijvoorbeeld aan de ophanging van de motor of versnellingsbak, de afstelling van de motor waardoor een koppeling bokt, of de motor en versnellingsbak zijn niet in één lijn. Storingen aan koppelingen zijn steeds tot vijf punten te herleiden; een koppeling slipt, bokt, komt niet vrij, is stug of maakt veel lawaai. Deze vijf punten kennen een aantal herkenbare schadebeelden.
Koppeling bokt
Naaf verkeerd gevet
|
||
Tangentiaalbladveer verbogen
|
||
Diafragmatongen verbogen
|
||
Vet op de voering
|
||
Binnenzijde druklager beschadigd
|
||
Voering draagt niet overal (op vliegwiel)
|
||
Schade aan vertanding naaf
|
||
Druklager versleten
|
||
Druklager verkeerd gevet
|
||
Geleidebus versleten
|
||
Afdruk stift uit midden
|
||
Vliegwiel versleten
|
||
Oor druklager afgebroken
|
||
Voering vet aan binnenzijde
|
Lees ook:
Storingen aan de koppeling: Koppeling komt niet vrij
Storingen: aan de koppeling: Koppeling slipt