Sommige stuurbekrachtigingpompen zijn ontworpen om ook nog een ander onderdeel in de motor aan te drijven b.v. een aircopomp of een waterpomp. Er zijn verschillende uitvoeringsvormen.
De stuurbekrachtingspompen SP81298 (Ford Mondeo III 2.0 Diesel) en SP81302 (Ford Transit 2.0 Diesel) worden via de multiriem aangedreven. De getande as van de waterpomp steekt in de spiebanen van de stuurbekrachtigingspomp. Door de multiriem wordt via de stuurbekrachtigingspomp de waterpomp aangedreven. In vele gevallen is lekkage van de waterpomp de oorzaak van het falen van de stuurbekrachtigingspomp.
Figuur 2 Figuur 3
In figuur 2 zie je de aansluiting op de achterkant van de stuurbekrachtigingspomp waar de getande as van de waterpomp in is gemonteerd. Als er speling op het lager van de waterpomp ontstaat kan de stuurbekrachtigingspomp beschadigd raken. Ook kan indien er een lekkage ontstaat aan de waterpomp koelvloeistof langs de as in de stuurbekrachtigingspomp terecht komen en ervoor zorgen dat het lager achterin de stuurbekrachtigingspomp kapot draait.
Ook de vertandingen van de stuurbekrachtigingspomp en/of waterpomp kunnen volledig versleten zijn waardoor beide pompen niet naar behoren zullen werken (figuur 3). Wij raden aan om bij het vernieuwen van de stuurbekrachtingspomp van het type SP81298/SP81302 ook de waterpomp gelijktijdig te vervangen.