Vanaf 1 november 2014 moeten alle nieuwe auto’s van een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) zijn voorzien. Hoe zit ’t nu precies?
De TPMS-verplichting betekent dat monteurs vaker met deze controlesystemen te maken krijgen. Niet alleen bij het vervangen van banden of bij mogelijke defecten van de systemen. Vanaf januari 2015 zal een voertuig zelfs afgekeurd moeten worden als het TPMS-systeem niet werkt. Dit geschiedt allemaal op basis van de Europese norm 2010/48EC. Deze zegt dat het controlesysteem een bestuurder moet waarschuwen als de spanning in één of meerdere banden meer dan 20 procent onder de vereiste spanning komt. Het doel van de overheid is om:
- de veiligheid te verhogen;
- de uitstoot te verlagen;
- het brandstofverbruik te verminderen;
- de levensduur van een band te verhogen;
- duurzaamheid verhogen.
2/3 rijdt te ‘zacht’
Langzamerhand weten de meeste automobilisten door publiekscampagnes dat een goede bandenspanning belangrijk is. Een probleem is echter dat banden met een (te) lage bandenspanning vaak niet zo opvallen. Een verschil van 0,5 Bar is voor een leek nauwelijks te herkennen. Terwijl een lage bandenspanning nu juist vaak de oorzaak is van ongelukken. Bovendien verhoogt een te lage bandenspanning het brandstofverbruik en de bandenslijtage. Daarnaast vermindert het de veiligheid en de wegligging en wordt de remweg een aanzienlijk stuk langer. Uit een onderzoek van bandenfabrikant Bridgestone is gebleken dat tweederde van de Europeanen op te zachte banden rijdt. Volgens Bridgestone resulteert dit per jaar in een verspilling van 2 miljard liter brandstof en een CO2-uitstoot die 4,8 miljoen ton hoger ligt dan nodig is. Een TPMS-systeem biedt dus uitkomst om veilig, voordelig en schoon te kunnen rijden.
Indirect meten
Er zijn twee verschillende soorten TPMS-systemen op de markt: indirect en direct. Het grote verschil tussen beide is dat indirecte systemen geen gebruik maken van druksensoren. Deze indirecte systemen maken een berekening op basis van de omtreksnelheid van een band (ABS-systeem). Als gevolg van de lagere spanning wordt de afrolomtrek kleiner en gaat het wiel sneller draaien ten opzichte van de overige drie. Deze snelheidsverandering wordt opgemerkt door de aanwezige ABS-sensoren. Door een uitbreiding van de software van het ABS-systeem wordt er in het geval van een lekke band een waarschuwingslampje geactiveerd. Een nadeel van dit systeem is de onnauwkeurigheid, die er toe leidt dat er pas wordt gewaarschuwd als de bandenspanning meer dan 30 procent afwijkt. Een ander nadeel is dat het gelijkmatig lager worden van de bandenspanning rondom niet wordt gedetecteerd. (alle banden lopen immers altijd geleidelijk iets leeg in omdat rubber altijd iets lucht door laat). De omtreksnelheden blijven gelijk waardoor er geen onderling snelheidsverschil gemeten worden.
Direct meten met druksensor
Het tweede, directe TPMS-systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band. Deze sensor meet naast de druk ook de temperatuur. De meetgegevens worden vervolgens draadloos doorgespeeld doorgegeven aan naar de centrale boordcomputer. Een voordeel hiervan is dat de bestuurder gedetailleerd per wiel kan zien wat de bandenspanning is. Directe bandenspanningscontrolesystemen meten ook wanneer een auto geparkeerd staat en geven voor het wegrijden al aan of een band te weinig druk heeft. De elektronica is samen met een batterij ingegoten en heeft een levensduur van meerdere jaren.
De levensduur van de batterij is afhankelijk van het gebruik. Een wiel met een bandenspanningssensor die in de opslag ligt gaat langer mee dan wanneer deze gemonteerd is onder de auto. De Levensduur van de batterij varieert momenteel tussen de 5 en 10 jaar. De batterijen in de sensoren raken echter leeg en moeten dan vervangen worden. Vervangen van bandenspanningssensoren moet bij voorkeur gecombineerd worden bij een bandenwissel om een onnodig extra werkplaatsbezoek van de klant te voorkomen. Liefst bij een bandenwissel, anders moet de klant een extra werkplaatsbezoek plannen. Er zijn ook sensoren die batterijloos werken. Als de batterij niet vervangen kan worden, moet de hele sensor vervangen worden.
Montagehandleiding
Wil je meer weten over het controlesysteem van de auto die op de brug staat? Check dan het autotechnische programma AutoTools. Hier staan sinds kort TPMS-montagehandleidingen voor maar liefst achtduizend autotypen, die standaard of als optie over een TPMS-systeem beschikken. De montagehandleidingen bevatten veiligheidsaanwijzingen, controlevoorwaarden, basisinstellingen en storingsoplossingen op modelniveau. Er wordt onder meer uitgelegd hoe je bandenspanningssensoren moet monteren, hoe je ze correct inleert en hoe je de systemen activeert/initialiseert. Lees verder over TPMS montage handleidingen in mijngrossier.nl.