TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System, in het Nederlands: bandendruk bewakingssysteem. TPMS-sensoren bewaken de bandenspanning voor de veiligheid van auto’s, zijn inzittenden en omgeving.
Sinds 1 november 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s met een TPMS-systeem uitgerust zijn. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS-systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS-systeem defect is, krijgen van de APK keurmeester een reparatieadvies.
TPMS-sensoren en de jonge(re) auto
Het uitgebreide assortiment TPMS-sensoren van HUF wordt continu uitgebreid, zo is er zelfs voor de jonge(re) auto een TPMS-sensor beschikbaar. Bij iedere update van de TPMS-sensoren maakt HUF een duidelijk overzicht van alle nieuw beschikbare sensoren. Handig, zeker met de bandenwissel periode op komst!
Het uitgebreide overzicht voor de maand maart 2019 vind je hiernaast, bestel de juiste TPMS-sensor hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.
Directe en indirecte TPMS, hoe zit het ook alweer?
TPMS-sensoren van Huf heten in de automotive aftermarket Intellisens. Intellisens TPMS-sensoren dekken meer dan 90 procent van het in Europa rondrijdende wagenpark. Middels trainingen helpt Huf monteurs het systeem te begrijpen én te beheren.
Er zijn twee verschillende soorten TPMS: indirecte en directe systemen. Het indirecte systeem heeft geen sensor in de band en berekent de mogelijke bandenspanning onder andere op basis van gegevens van het ABS systeem en de de buitenomtrek van de band. Het indirecte systeem voldoet aan de typegoedkeuringseisen, maar is minder nauwkeurig dan een systeem met sensoren in de banden.
Direct TPMS systeem met sensor in de band
Indirecte TPMS heeft meer nadelen. Omdat het systeem de bandenomtrek gebruikt, moeten op alle vier de wielen precies dezelfde banden met dezelfde afrolomtrek en bij voorkeur hetzelfde profiel gemonteerd zijn. De banden op dezelfde as moeten ook tegelijkertijd en mogen niet afzonderlijk van elkaar vernieuwd worden. Daarnaast kunnen sneeuwkettingen storingen in het systeem veroorzaken.
Bekijk hieronder de drie delen van de HUF Intellisens TPMS-training in het Engels.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.