Trage Sprinter geeft na schoonmaakbeurt weer vrolijk gas

Mercedes-Benz Sprinter 2.2 diesel 2019

Daar word je als bestuurder niet bepaald vrolijk van, om niet te zeggen: lichtelijk onrustig. Je rijdt 120 km/u op de snelweg en uit het niets zakt je snelheid terug naar 50. Je kunt gasgeven wat je wilt, de Mercedes-Benz Sprinter waar je in rijdt, blijft hardnekkig hangen in de noodloop. Zodra je de vluchtstrook hebt weten te bereiken en je het contact hebt uitgeschakeld, kun je de auto weer starten doet deze alsof er niets gebeurd is. Dat is in het kort de klacht waarmee een monteur zich meldt bij Automotive Techline.

Productiedatum gasklephuis?

Omdat de helpdeskmedewerker op basis van de klacht een probleem vermoedt met de gasklep, vraagt hij de monteur eerst de productiedatum van het gasklephuis te controleren. Hem is namelijk een technisch servicebericht van Mercedes-Benz bekend, waarin een vergelijkbaar probleem door een haperende gasklep wordt beschreven. De monteur checkt de datum, maar die komt niet voor in het betreffende servicebericht. Wel vertelt de monteur er nog bij dat hij heeft geprobeerd het gasklephuis opnieuw in te leren, maar dit is niet gelukt. Verder verschijnt bij het uitlezen de foutcode P310253 met als omschrijving: ‘uitgang gasklepversteller (systeem 1) aanpassingsfout’.

Actuatortest

Hierop krijgt de monteur het advies om een actuatortest uit te voeren, om zo te controleren of de gasklep überhaupt open- en dichtgaat. De helpdeskmedewerker stelt vast dat het erop lijkt dat de gasklep niet in de juiste stand komt, wat de mogelijke oorzaak is van de foutmelding: ‘stand onaannemelijk’. Dit kan een mechanische oorzaak hebben, bijvoorbeeld door een verbogen stangetje, maar ook door vervuiling. Het kan ook een fout in de elektronica zijn.

Inlaat reinigen

Om hierachter te komen, adviseert de helpdeskmedewerker eerst de inlaat van de motor te controleren op vervuiling en deze zo nodig goed schoon te maken. Na het reinigen kan hij dan opnieuw proberen het gasklephuis in te leren en mocht dit dan weer niet lukken, dan kunnen ze een tweede poging wagen met de remotefunctie. De monteur ziet dat de inlaat boven de gasklep behoorlijk onder de aanslag zit en gaat de boel demonteren en reinigen.

Oorzaken uitsluiten

Hierna monteert hij de boel weer en bouwt alles netjes af. En ziedaar: hij slaagt er nu wel in het gasklephuis in te leren met dezelfde tester. Ook tijdens de aansluitende proefrit gedraagt de ‘Benz’ zich weer voorbeeldig en springt niet meer in de noodloop. Moraal van het verhaal: als bij het testen van de gasklep blijkt: ‘stand onaannemelijk’ kan er van alles aan de hand zijn, zowel mechanisch als elektronisch. Het is dan verstandig om stapsgewijs oorzaken uit te sluiten. In dit geval was het meteen raak met het schoonmaken van de inlaat. Dit scheelt onnodig doormeten van de elektronica en hiermee ook extra moeite en kosten.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?