Trillende remmen zetten monteur op verkeerde been

Remschijven

Een Volkswagen Polo IV 1.4 benzine komt de werkplaats binnen met de klacht dat het stuur tijdens het remmen trilt. De remschijven en remblokken worden vernieuwd en de trilling is weg. Echter komt de klant niet veel later weer terug met dezelfde klacht.

De wielen worden voor de zekerheid opnieuw gebalanceerd, maar de trilling tijdens het remmen blijft. De auto wordt op de brug gezet en de schijven worden gecontroleerd. Er wordt echter geen afwijking geconstateerd, de remblokken en -schijven zien er goed uit. Omdat de monteur niet weet wat hij verder nog kan doen om het probleem op te lossen, neemt hij contact op met de Automotive Techline. De helpdesk gaat vanaf hier samen met de monteur op zoek naar de oorzaak. Ervaring leert dat trillende remmen een veelvoorkomende klacht zijn. De klachten kunnen veroorzaakt worden door kromme remschijven, maar ook andere oorzaken, zoals afwijkingen in de naaf of speling in de ophanging kunnen de boosdoener zijn.

Trillen niet altijd remschijf-probleem

Laten we eens kijken naar wat draagarmrubbers en trillende remmen met elkaar te maken hebben en wat de trilling in het stuur van de auto in dit artikel veroorzaakt. Voor het antwoord op deze vraag moeten we iets verder kijken dan alleen het remsysteem. Zodra een auto remt, komen er namelijk grote krachten vrij op het onderstel en op onderdelen zoals de draagarmen en de draagarmrubbers waarmee deze aan de auto bevestigd zijn. Als er bovendien een kleine slingering in een remschijf zou zitten, wordt deze afwijking in het onderstel en stuursysteem versterkt en (meer) voelbaar in de auto. Zoals te verwachten wordt er hierdoor een trilling in het stuur voelbaar. Het advies van de Automotive Techline medewerker is om de draagarmrubbers waarmee de draagarmen aan het subframe gemonteerd zijn te controleren. Deze rubbers blijken af-fabriek nogal `slap’ te zijn en de krachten die tijdens het remmen vrijkomen onvoldoende te dempen.

Succesvolle oplossing

Voor veel voertuigen zijn er meerdere typen draagarmrubbers leverbaar. Zo ook voor deze Volkswagen Polo. De standaard draagarmrubbers voor deze auto hebben onderdeelnummer VO-SB-1369 en kun je vervangen door versterkte rubbers met onderdeelnummer AU-SB-7331. Deze rubbers zijn stugger waardoor het trillen in de meeste gevallen definitief opgelost is. Vergeet niet om bij montage de juiste aanhaalvolgorde en aanhaalmomenten te hanteren. De oplossing werkt voor diverse modellen binnen de Volkswagen Group waaronder de genoemde Volkswagen Polo, maar ook voor de Seat Ibiza en Skoda Fabia. Echter kunnen ook andere automerken en modellen gevoelig zijn voor te slappe of versleten rubbers. Vervang in geval van trillen niet zomaar de remschijven en remblokken, maar controleer ook of de rubbers nog in goede staat zijn.

Brembo Expert Pro

Specifieke problemen en oplossingen zoals in dit artikel worden beschreven, worden behandeld in de Brembo Expert Pro-training. Deze training wordt verzorgd door de Automotive Academy en is in samenwerking met Brembo ontwikkeld. Een Brembo Expert kent de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van remmen en houdt zijn kennis up-to-date om zijn klanten optimaal te kunnen bedienen.

Remschijven

Zoals u kunt zien, zien de remmen er goed uit

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?