De motor van een Volkswagen Crafter levert niet voldoende vermogen en het motormanagement meldt P0299 (turbodruk regelgrens onderschreden) en P2563 (signaal positiesensor incorrect). Op basis van deze storingscodes heeft de monteur diverse onderdelen gecontroleerd en vervangen. Zo heeft hij een nieuwe turbodruksensor gemonteerd en de luchtmassameter vervangen. Daarnaast heeft hij de magneetklep voor de vacuümaansturing van de turbo vervangen. Maar… niets mag baten. De monteur belt de Turbo Dokter met de vraag: ‘wat nu?’.
Patiënt: Volkswagen Crafter 2.0 TDI CKTC/CKTB.
Klacht: niet voldoende vermogen.
Aan de telefoon geeft de Turbo Dokter aan welke punten de monteur nog kan nakijken. Zoals de aansturing van de turbo. Bij verschillende drukwaarden horen verschillende hoeveelheden vacuüm. Dit kan hij controleren door tijdens een testrit de hoeveelheid vacuüm te meten die vanaf de magneetklep naar de turbo gaat. Verder adviseert de Turbo Dokter om te controleren hoe groot de slag is die de hevel op de turbo maakt.
De slag van de hevel
De monteur maakt een testrit en constateert dat de vacuümaansturing goed is. Vervolgens demonteert hij enkele onderdelen en meet de slag van de hevel. Kijk, deze maakt maar een slag van 7 mm! Hierdoor is de turbo waarschijnlijk niet in staat om goed af te regelen.
Witte aanslag
Naar aanleiding van deze diagnose besluit de monteur om de defecte turbo naar Turbo’s Hoet te sturen zodat de Turbo Dokter een deskundige blik kan werpen op de turbo zelf. Als ze de turbo demonteren ziet de Turbo Dokter dat de variabele regeling vervuild is geraakt. Een witte aanslag heeft zich afgezet op de geometrie en deze geblokkeerd. De Turbo Dokter herkent dit direct als het residu van verbrande of verdampte koelvloeistof.
Koelvloeistof in het uitlaatsysteem
Dat betekent dat een externe factor de oorzaak is van de turboschade. In dit geval de lekkage van koelvloeistof elders in de motor, bijvoorbeeld vanuit de cilinderkop of vanuit de EGR. De garagist constateert inderdaad dat de watergekoelde EGR defect is. Hierdoor komt er koelvloeistof in het uitlaatsysteem en dit zorgt voor de afzetting in de turbo.
Advies
De Turbo Dokter zegt het vaker en uit deze casus blijkt het ook weer. Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort. Indien er op dit voertuig een andere turbo zou zijn gemonteerd, dan was ook deze turbo weer met dezelfde schade defect geraakt.
De Turbo Dokter cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.
Afbeelding: Shutterstock
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.