Turbo’s begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. In dit artikel geven we je tips op turbo problemen op te lossen.
Turbo’s kunnen nog zo goed zijn geconstrueerd, gemonteerd en onderhouden; schade aan de turbo blijft altijd mogelijk. Omdat de ervaring leert dat de ene schade de andere niet is, is er voor vrijwel elk probleem een andere oplossing. Hieronder vindt je enkele tips voor het oplossen van problemen omtrent de turbo.
Motorvermogen neemt af (de motor houdt in)
Oorzaak | Oplossing |
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat | Vervangen of schoonmaken |
EGR-klep is vervuild | Vervangen of schoonmaken |
Lekkage in- of uitlaatspruitstuk | Aansluitingen en afdichtingen controleren |
Turbodruksensor of luchtmassameter defect | Vervangen |
Turbo is beschadigd | Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild | Schoonmaken/reviseren, olie- en/of luchtfilter vervangen |
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator verstopt | Schoonmaken of vervangen |
Verstuivers vervuild of stuk | Testen, reinigen of vervangen |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld | Controleren |
Uitlaat rookt zwart
Oorzaak | Oplossing |
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat | Vervangen/schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk | Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren |
Turbo is beschadigd | Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild | Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt | Schoonmaken en/of vervangen |
Verstuivers zijn vervuild of stuk | Testen, reinigen of vervangen |
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren | Analyseren en/of reviseren |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld | Controleren |
Turbo maakt lawaai
Oorzaak | Oplossing |
Turbo is beschadigd | Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild | Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk is verstopt | Schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatzijde | Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren |
Olielekkage aan de turbo
Oorzaak | Oplossing |
Turbo is beschadigd | Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild | Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk is verstopt | Schoonmaken |
Lekkage in in/uitlaatzijde | Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren |
Uitlaat rookt blauw (te hoog olieverbruik)
Oorzaak | Oplossing |
Turbo is beschadigd | Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen |
Compressorkant turbo is vervuild | Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie | Reinigen en/of vervangen |
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold | Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen |
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk verstopt | Schoonmaken of luchtfilter vervangen |
Luchtlekkage tussen de turbo en de inlaatzijde motor | Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren |
Foutieve onderdruk inlaatspruitstuk
Oorzaak | Oplossing |
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect | Vervangen |
Overdrukklep zit vast | Gangbaar maken en afstellen of vervangen |
EGR-klep of katalysator zijn vervuild | Schoonmaken en/of vervangen |
Motor gaat in noodloop of laaddruk wordt te hoog
Oorzaak | Oplossing |
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld | Controleren |
Roetaanslag op variabele turbogeometrie | Turbo vervangen |
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.