Een turbo reviseren is een secuur proces, dat we in de loop van de jaren hebben geperfectioneerd. Zo kan Turbo’s Hoet met recht zeggen dat hun gereviseerde turbo’s net zo goed zijn als nieuwe turbo’s. Cruciaal onderdeel in het revisieproces is het reinigen; een proces dat zelfs gedurende de nacht doorgaat. Benieuwd naar de details? Dat lees je in dit artikel.
De eerste stap in het reinigingsproces is de wasmachine. Met een temperatuur van 80 graden en een speciaal ontvetmiddel wordt olie en het grofste vuil van de onderdelen verwijderd. Onderdelen die rubber bevatten, zoals de actuator, worden even apart gehouden. Rubber wordt immers hard als je het ontvet. Gelukkig is de actuator van zichzelf niet heel erg vet, omdat die aan de buitenkant van de turbo zit. Daardoor hecht het vuil er niet zo vast aan.
In de oven verkoolt de olie
Dan gaan de onderdelen de oven in. In deze fase zijn er ook onderdelen die een aparte behandeling krijgen. De oven wordt namelijk ongeveer 400 °C. Een compressorwiel bestaat uit dun aluminium, dat beschadigt bij deze temperatuur. De hoge temperatuur van de oven zorgt ervoor dat alle nog aanwezige olie verkoolt. Denk maar eens aan de kleine kanalen van de turbo, met een diameter van niet meer dan 1,5 mm. De olie die daarin zit, verwijder je niet in de wasmachine of met een ontvetbad. De onderdelen gaan voor langere tijd in de oven, voor deze fase wordt de avond en de nacht gebruikt. Doordat de olie wordt omgezet naar kool, verkort de vervolgstap: het stralen. En dat heeft als voordeel dat de kans op schade door te lang stralen kleiner is. Tussendoor gaat een onderdeel, als dat nodig is, nog een keer in het ontvetbad.
Steelshot en keramische glasparel
De onderdelen zijn vaak nog warm van de oven, wanneer de volgende dag de volgende fase wordt gestart: het stralen. De harde gietijzeren onderdelen, zoals het uitlaathuis en het turbinehuis, worden gestraald met steelshot. Aluminium delen en andere kwetsbare delen worden gestraald met keramische glasparel. Er zijn verschillende mogelijkheden om te stralen. Handmatig stralen met behulp van een straalkast bijvoorbeeld. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van de werpstraler. Het verschil met de straalkast is dat het straalmiddel in de werpstraler niet onder druk tegen het materiaal aankomt. Hierdoor is de impact op het materiaal kleiner. Voor kwetsbare onderdelen die niet van gietijzer zijn, wordt gebruik gemaakt van de straalautomaat. De laatste is speciaal voor Turbo’s Hoet ontwikkeld.
Alert op kleine aanwijzingen tijdens reinigen
Reinigen is maatwerk. Elk onderdeel wordt wel een paar keer gezien gedurende het gehele proces en blijft men alert op kleine aanwijzingen. Dit stelt Turbo’s Hoet in staat om bijzonder nauwkeurig te reviseren. Zijn er beschadigingen aan het materiaal, is er van dat vaantje een hoekje af, is het schroefdraad beschadigd? Hoe meer vet en vuil eraf gaat, hoe meer je ziet natuurlijk. Bij uitlaathuizen van boten is het soms verbazingwekkend om te zien dat er slechts een aaneenschakeling van gaten overblijft als al het roest is verwijderd.
Speciaal invetmiddel
Over roest gesproken. Heb je wel eens gezien hoe snel gietijzeren onderdelen weer roesten na het stralen? Daarom gebruikt Turbo’s Hoet een speciaal vloeibaar invetmiddel dat in het metaal trekt. Dat heeft als bijkomend voordeel dat het materiaal aan de oppervlakte niet vet is. Doordat het vluchtige invetmiddel in de poriën van het metaal trekt, kan er geen roestvorming ontstaan. Ook kan het vluchtige invetmiddel niet gaan klonteren. Roest en vetklonten kunnen een nadelige effect hebben in de kleine oliekanalen. Na het zorgvuldige reinigingsproces is de turbo klaar voor assemblage.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.