Turbo’s onder de loep

De werkplaatspraktijk leert dat sommige turbomodellen meer problemen opleveren dan andere. Enerzijds door constructiefouten van de turbo zelf, maar ook door montagefouten bij de plaatsing van een nieuwe exemplaar. Een goed voorbeeld is de turbo van PSA – Ford 1.6 HDi DV6.

Turbo_tekeningDe 1.6 HDi DV6-motoren zijn in een hoop populaire automodellen te vinden: onder meer bij de Citroën C3/C4/C5/Xsara/Berlingo, Fiat Scudo, Ford Fiesta/Focus/C-Max, Peugeot 206/207/307/308/407/Partner/Expert en Volvo S40/V50. De twee typen turbo’s van deze auto’s zijn in menige werkplaats goede bekenden. Dat komt enerzijds doordat de eerste montage turbo’s meer dan gemiddeld defect raken en anderzijds omdat na een vervanging regelmatig dezelfde turboproblemen de kop opsteken. Het is dus ook bij deze turbotypen van uitermate groot belang de oorzaak van de turboschade te achterhalen, voordat een nieuw exemplaar gemonteerd wordt. Uit de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat het bij deze motortypen van essentieel belang is om de verversingsintervallen van de motorolie nauwgezet aan te houden. Door de specifieke motorconstructie kunnen de oliekanalen van deze motoren ook na een reparatie weer snel dichtslibben. Met een nieuwe turboschade tot gevolg. Het is dan ook van groot belang om ook de klant op het strikt aanhouden van de verversingstermijnen te wijzen.

Originele turbo

Mijngrossier.nl levert al sinds enige tijd een nieuw samengestelde montageset voor beide turbotypen van de DV6-motoren. Deze montagesets zijn in omvang gegroeid. Met behulp van de nieuwe sets is het mogelijk een volledige reparatie uit te voeren. Alle olieleidingen en wartels, inclusief het beruchte zeefje, worden bijgeleverd. Daarnaast bevat de montageset nu ook een zeer uitgebreide montage-instructie. Deze instructie wijst monteur op alle mogelijke mankementen aan de motor en de omgeving van de turbo. Bovendien zijn de turbo’s die Mijngrossier.nl voor de DV6-motoren levert van de gerenommeerde turbofabrikant Garret. Dit zijn originele, nieuwe turbo’s en dus geen gereviseerde exemplaren. Een bezoek aan de dealer voor een originele turbo is daarmee niet meer nodig. De combinatie nieuwe turbo, omvangrijke montageset en praktische montage-informatie beperkt de kans op schade en vervelende, tijdrovende garantiegevallen aanzienlijk.

Werkplaatstip

De DV6-motoren hebben specifieke aandacht nodig bij vervanging van de turbo, zodat herhaling van de turboschade wordt voorkomen. Het is dus van groot belang dat de volgende werkmethode wordt opgevolgd:
Luchtinlaatsysteem:

  • Vervang het luchtfilter door een nieuwe.
  • Controleer het gehele lucht inlaat systeem inclusief carterventilatie systeem op vervuiling en/of vreemde voorwerpen.
  • Controleer de luchtslangen op vernauwingen, knikken of beschadigen, vernieuw indien nodig.
  • Indien er olie aanwezig is in het lucht inlaatsysteem dient het gehele lucht inlaat systeem gereinigd te worden.

BELANGRIJK: Indien bij het verwijderen van de turbo de bevestigingsmoer van de rotor ontbreekt, moet deze worden teruggevonden voordat het luchtsysteem weer wordt aangesloten.

Olie aftappen:

  • Motorolie moet op bedrijfstemperatuur zijn.
  • Zorg ervoor dat de wagen horizontaal staat (in lengte- en breedterichting)
  • Draai het oliefilterelement los zodat het circuit volledig kan worden afgetapt.
  • Verwijder de vuldop en de peilstok.
  • Verwijder de aftapplug.
  • Laat de olie via de aftapplug wegstromen. NIET aftappen door leegzuigen!

BELANGRIJK: Indien de oliepeilstok van kunststof is met een geel handvat, dient deze te worden vervangen door een wit exemplaar van composiet met een oranje handgreep.

turbo-aReinigen:

  • Reinig de oliekoeler en het filter aan de motorzijde grondig met remreiniger en droog de onderdelen met perslucht.
  • Reinig de remvacuümpomp en de zeef grondig met remreiniger en droog deze met perslucht.

BELANGRIJK: Indien er vervuiling in de olie wordt aangetroffen is het aan te raden om het systeem te spoelen voordat verder wordt gegaan.

  • Bij wagens met meer dan 60.000 km dient het onderste oliecarter te worden vervangen. Bij wagens met minder dan 60.0000 km dient het onderste carter altijd gereinigd te worden.
  • Het carterfilter dient altijd te worden vervangen door een nieuwe.

Controleren/vervangen olieleiding:

  • Vervang de olie leiding (6) door een nieuwe.
  • Vervang de olie aanvoer banjobout (4B &4A) door een nieuwe inclusief afdichtringen.
  • Vervang de olieafvoer aansluiting inclusief pakking en retour slang door een nieuwe.

BELANGRIJK: Controleer of het zeefje uit de oude banjobout  niet achterblijft in het blok.

turbo-b

  • Zorg ervoor dat bij het aandraaien van de banjobouten  de leiding niet meedraait. Dit kan worden voorkomen door gebruik van een hulpstuk. Aan de kant van de motor een hulpstuk met een diameter ‘B’ 7,5mm en aan de kant van de turbo een diameter ‘A’ 8,5mm .

turbo-c
Let op de juiste montage zoals illustratie(D) weergeeft, de leiding moet door de centerlijn van de aansluiting lopen (E & F).

turbo-d
Olie vullen en testen:

  • Vervang het oliefilter element door een nieuw element.
  • Monteer de aftapplug voorzien van een nieuwe afdichting.
  • Vul de motorolie tot de voorgeschreven hoeveelheid.
  • Verleng de olie afvoer leiding van de turbo naar een geschikte opvangbak.
  • Start de motor en laat deze 60 seconden stationair draaien. De hoeveelheid opgevangen olie moet MEER dan 500ml zijn in 60 seconden.

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat de motor niet draait terwijl het oliepeil lager is dan het minimum.

Olie vullen:

  • Sluit de nieuwe olieretour leiding van de turbo weer correct aan.
  • Vul de motorolie tot de voorgeschreven hoeveelheid.
  • Laat de motor met stationair toerental draaien totdat het motoroliedruk lampje dooft (max. 1 minuut).
  • Zet de motor af en wacht 5 minuten.
  • Controleer het olieniveau met de peilstok. Het oliepeil dient dicht bij het maximum te staan zonder deze te overschrijden.

Extra controle:

  • Controleer visueel of er vervuiling zichtbaar is rondom de verstuivers. Indien dit het geval is wijst dit op een lekkende verstuiver.
  • Indien er een probleem geconstateerd wordt dient dit opgelost te worden voordat verder wordt gegaan.
  • Controleer het EGR systeem op vervuiling. Indien nodig reinigen of vervangen.
  • Controleer het roetfilter op verstopping en vervang indien nodig.