Bij het vervangen van een koplampunit heeft de monteur doorgaans de keuze uit meerdere alternatieven. Mijngrossier.nl adviseert koplampen van OE-fabrikant TYC. Niet alleen omdat TYC topkwaliteit koppelt aan een aantrekkelijk prijskaartje.
Soms sta je als monteur met de handen in het haar. Zeker bij het vervangen van een koplamp. Het aanbod varieert immers enorm. Welke koplamp moet je kiezen? Waar moet je nu op letten? Wat is het beste voor mijn klant? Je kunt je
eenvoudig laten leiden door de prijs. Maar als je dit belangrijke punt nu eens zou kunnen combineren met optimaal montagegemak van een OE-product? Dan is de keus toch snel gemaakt.
De ene koplampunit is de andere niet
Dat de keuze voor de juiste koplamp moeilijk is, blijkt eens te meer op de werkvloer. Stel we leggen twee koplampunits van hetzelfde automodel van verschillende leveranciers naast elkaar. Benoem dan maar eens de verschillen. Ook OE-autolampenfabrikant TYC benadrukt, dat het zelfs voor experts soms moeilijk is om in een oogopslag de verschillen te ontdekken. Toch zijn die er wel degelijk. De ene koplampunit is de andere niet. Eigenlijk weet elke monteur dat ook uit eigen ervaring. Kijk alleen maar naar de afwijkende pasvorm van verschillende koplampen: soms is hier al een wereld van verschil. Maar wie verder kijkt, ziet nog meer verschillen.
Pasvorm en montagegemak
Voor een monteur is de pasvorm van een koplampunit van groot belang. Dit bepaalt immers het montagegemak en de inbouwtijd. Koplampunits van TYC wijken maximaal 1 mm af van units die af-fabriek zijn gemonteerd. Bovendien
is het stekkersysteem gelijk aan het origineel, waardoor een TYC-koplampunit een makkelijk te monteren plug&play-unit is. Omdat TYC OEleverancier is, wordt er tijdens de ontwikkeling van de koplampen naast eenvoudige montage ook extra aandacht besteed aan andere montagepunten, zoals de bereikbaarheid van de hoogteverstellingsmotor of plaatsing van de afstelpunten. Verder wordt gekeken of de (gloei) lampen eenvoudig vervangen kunnen worden.
Bovendien wordt er bij moderne koplampunits streng gekeken of deze goed communiceren met het CAN-bus systeem. Daarnaast krijgt de bekabeling veel aandacht: TYC gebruikt alleen siliconenkabels, vanwege de soms zeer hoge
temperaturen in en nabij de koplamp.
Geen gerecycled materiaal
Daarnaast blijken de kwaliteitsverschillen tussen koplampen onder meer door zaken als materiaalkeuze en het lichtbeeld van de unit. TYC gebruikt bijvoorbeeld geen gerecycled materiaal bij het vervaardigen van koplampen. De mechanische eigenschappen van kunststof polymeren nemen bij hergebruik af. Kunststof meerdere malen smelten en spuitgieten doet de materiaalsamenstelling kwalitatief namelijk geen goed. Verder ontwikkelt TYC zelf de lenzen en reflectoren van zijn koplampen. Dit is belangrijk om juiste lichtbeeld van een koplamp te bepalen. Alle lenzen zijn gemaakt van polycarbonaat, wat ook gebruikt wordt bij het vervaardigen van zonnebrillen en veiligheidsvizieren van bijvoorbeeld motorfietshelmen.
Koplampafstelapparaat met Nederlandstalige handleiding
Per 1 april 2012 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de APK2. Bij een koplampafstelapparaat dient bijvoorbeeld
een RDW-goedgekeurde, Nederlandstalige handleiding meegeleverd te worden. Het afstelapparaat van Eagle voldoet aan alle eisen. Het koplampafstelapparaat, voorzien van een luxmeter, is universeel inzetbaar. Dat betekent onder meer dat het apparaat ook geschikt is voor het testen en afstellen van xenon verlichting (Art.EGA124).
Trends
ls één van ’s werelds grootste fabrikanten van verlichtingsproducten voor auto’s zit TYC dicht op innovatieve trends.
1. AFS(HID) koplamp
- Het TYC Active Front Steering (HID) koplampsysteem.
Alle mechanismen, elektronica en software zijn geheel door TYC ontwikkeld. Door gebruik te maken van de input van stuurhoek en voertuigsnelheid, bepaalt de software het meest gunstige verlichtingstype, intensiteit, bereik en hoek.
Deze technologie zorgt ervoor dat de koplampen het gebied beschijnen waar de bestuurder dit het meest nodig heeft. In bochten kan de lichtbron met een maximale horizontale hoek van 15? gedraaid worden. Daarnaast wordt de verticale hoek aan de hand van de helling van het voertuig tot maximaal 4? aangepast.
2.LED-koplamp
De eerste LED-koplamp voor de vervangingsmarkt, die voldoet aan de Europese richtlijnen. Deze LED-koplamp biedt de meest betrouwbare oplossing voor bestuurders die de beste prestaties eisen op het gebied van verlichting en zichtbaarheid.
3.LED Light guide
Gepatenteerde TYC LED Light guide ontwerpen en types worden reeds toegepast in huidige verlichtingsunits.
4.LED Dagrijverlichting (DRL)
De dagrijverlichting van TYC is voorzien van OSRAM LED’s en is ECE (R87)-gecertificeerd. Het uitstekende hitte afvoerende systeem zorgt ervoor dat de DRL een omgevingstemperatuur van 105?C kan weerstaan.
Intelligente koplampsystemen zorgen er voor dat de DRL automatisch aangaat, wanneer het voertuig is gestart en de felheid gereduceerd wordt tot positielicht wanneer dimlicht geactiveerd wordt. De veiligheid wordt verhoogd door het‘opvallen’ van het voertuig overdag te vergroten.