Uit de praktijk: Mercedes Sprinter houdt in

mercedes sprinterDe route naar Qualified Diesel Specialist loopt via technische trainingen van het gerenommeerde trainingsinstituut GMTO. Aan het einde van de trainingssessies is er een praktijkdag met echte testcases: diesels met een storing. Een uitstekende gelegenheid om het geleerde in praktijk te brengen. Maandelijks kijken we terug op een testcase. Deze keer een storing bij een Mercedes Sprinter.

Trainer Arjen Woudstra van GMTO houdt de cursisten voor dat na een goede diagnose en juiste vaststelling van een dieselprobleem, het vervangen van de componenten het eenvoudigste deel van de klus is. Met andere woorden: in een goede diagnose schuilt dé oplossing van een probleem. Dat geldt zeker voor de Mercedes Sprinter die de cursisten voor de kiezen krijgen. Hier blijkt het vervangen van componenten alleen maar meer vragen op te roepen. Eerst terug naar het oorspronkelijke probleem. De Sprinter staat op de brug met een duidelijk omschreven klacht: stijgend oliepeil en inhouden bij sterk accelereren.

Testcase Sprinter
Technisch specialist Jacob Kaas van GMTO begint met het uitlezen van foutcodes. Wat blijkt: helaas geen foutcodes. Dat is niet geheel onverwacht. Uit de praktijk blijkt immers vaak dat bedrijfsauto’s veel minder snel een fout genereren. Door naar live data dus, die in eerste instantie niet echt iets bijzonders opleveren. De technici van GMTO wijzen erop dat het in deze situatie belangrijk is om de waarden te bekijken tijdens het probleem. Tijdens een testrit wordt het punt opgezocht waar de Mercedes begint in te houden. In live data is dan te zien dat de verschildruksensor van het roetfilter plotseling een veel hogere waarde afgeeft. Het is logisch dat wanneer je naar een hogere belasting gaat, er door de hogere flow een groter drukverschil ontstaat over het roetfilter. In dit geval geeft het drukverschil aan dat het filter verstopt zit. Het is belangrijk om deze details niet over het hoofd te zien.

Filter verstopt
De conclusie is daarmee getrokken. Er zit iets los in het filter, waardoor deze bij accelereren verstopt raakt en daarna weer min of meer vrij komt. Het filter wordt gedemonteerd en wat blijkt, het isolatiemateriaal dat om het filterelement heen zit, is losgekomen en ligt opgehoopt aan de ‘downstream’-kant van het filter. Navraag leert dat het roetfilter al eerder is gedemonteerd om te laten bakken. Waarschijnlijk is toen bij (de)montage van het filterelement de isolatie niet goed teruggezet. In overleg met het autobedrijf werd er toen voor gekozen om het roetfilter te vervangen.

Injectoren
Daarmee zijn we er echter nog niet. We moeten nog kijken naar de oorzaak van alle ellende. Bekend is dat het voertuig is gebruikt voor het rijden van korte stukken. In live data is verder nog te zien dat er afwijkingen zijn in de dynamische cilinderbalans. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals compressie, ademhaling, injectoren, etc. Technisch specialist Jacob kiest er als eerste voor om door middel van een dynamische retourflowmeting de injectoren te controleren. Dit is een meting waarbij ook tijdens het rijden de retourflow gemeten kan worden. Tijdens deze meting blijkt dat injector 2 en 3 een dubbele retourhoeveelheid hebben vergeleken met de injectoren 1 en 4. Volgens Jacob reden genoeg om deze twee te vervangen.

Oliepeil
Wanneer iemand veel korte stukjes rijdt, is deze vaak aan het accelereren. Dynamische cilinderbalans werkt ongeveer tot 2.000 omw/min. Iedere keer wanneer dit toerental overschreden wordt, wordt de dynamische cilinderbalans bevroren. Vanaf dit punt bestaat de kans dat er te veel ingespoten wordt. In combinatie met ernstig vervuilde verstuivers (wat bij de Sprinter het geval was) levert dit een slechte verbranding, veel roet en smeerolieverdunning op. Kortom de welbekende kettingreactie met een stijgend oliepeil.

Probleem opgelost?
De injectoren zijn dus vervangen en je zou zeggen: probleem opgelost. De praktijk blijkt echter weerbarstiger dan in eerste instantie gedacht. De Sprinter komt na een aantal weken weer terug bij de betreffende autobedrijf met een melding op het dashboard dat de bestuurder snelweg moet gaan rijden omdat er geregenereerd moet worden. Vreemd, zou je zeggen. Het roetfilter is immers nieuw en de motor is in orde. Bij GMTO wordt een software-update uitgevoerd, die speciaal bedoeld is voor Sprinters die onder meer korte stukjes rijden. Dankzij de software-aanpassing wordt er vaker actief geregenereerd tijdens het rijden. Desondanks blijft het probleem terugkeren. Uiteindelijk wordt ervoor gekozen, om het roetfilter te wisselen met die van een andere Sprinter, waar een Silicium roetfilter gemonteerd is. Beide Sprinters rijden daarna een maand probleemloos rond. Dit komt vooral omdat de donor-Sprinter voornamelijk lange ritten maakt.

Het juiste roetfilter
Waar zit nu het probleem? Het Cordieriet roetfilter heeft minder capaciteit dan een Silicium roetfilter, waardoor het eerder vol komt te zitten. Uiteindelijk is bij de bewuste Sprinter een Silicium roetfilter gemonteerd wat er, in combinatie met de software-update, voor gezorgd heeft dat de problemen niet meer terugkwamen.

roetfilters 1

logo qualifieddieselspecialist