Metalen cilinderkoppakkingen zijn inmiddels in alle moderne motoren te vinden. Met name bij highperformance motoren, zoals moderne diesels en direct ingespoten benzinemotoren, zorgen zij niet alleen voor de juiste afdichting, maar ook voor een juiste krachtverdeling bij de elastische vervormingen van cilinderkop en motorblok.
Het samenspel van de verschillende bouwelementen van een metalen cilinderkoppakking garandeert een goede werking en optimale betrouwbaarheid. De elementen van het afdicht-systeem:
Functionele afdichtlaag
Deze, voor de micro-afdichting, elastomeer gecoate staallaag is voorzien van krommingen welke zorgen voor een elastische werking.
Functionele laag met halve kromming
De halve krommingen zorgen voor een tweezijdige druk. Zij dichten af langs de koelvloeistof-en oliepassages, en rondom de kopbouten en de buitenzijde van de pakking.
Functionele laag met volledige kromming
De volledige krommingen genereren een maximale druk rondom de verbrandingsruimte. Dankzij het elastische element van de pakking kan deze zeer hoge drukken weerstaan. Zelfs wanneer er plaatselijk grote drukverschillen zijn.
Centrale laag
De belangrijkste functie van de centrale laag is om de dikte van de pakking aan te passen aan de eisen van motorconstructeur.
Stopper
De motordelen in de omgeving van de verbrandingsruimte worden door de stopper elastisch voorgespannen. Dit reduceert de krachten tussen de afdichtlagen welke worden veroorzaakt door de verbrandingsdruk, terwijl tegelijkertijd een ongewenste vervorming van de krommingen op de functionele laag wordt verhinderd. Voorheen deden bij cilinderkoppakkingen gewalste en lasergelaste stoppers dienst. De nieuwste generatie stopper is op maat geperst.