Vooruitkijkend naar de wielwisselperiode van winter- naar zomerbanden zocht AMT antwoord op de vraag of wielbouten een begrensde gebruiksduur hebben. Heel velen lazen het antwoord dat we vonden, dus een vraag die zeer leeft. Nog meer tips ontvingen we van Febi Bilstein. Wanneer kun je wielbouten beter wel vervangen?
Indraaien met een luchtsleutel mag, maar niet tot het voorgeschreven aanhaalmoment. Dat moet met een geijkte momentsleutel gebeuren, om zeker te zijn van precies het goede aanhaalmoment.
Materiaalkundig gezien is de levensduur van wielbouten onbeperkt, mits je er correct mee omgaat. Zijn ze niet beschadigd of gecorrodeerd, en monteer je ze schoon, dan is er niets aan de hand. Correcte omgang wil zeggen: geen smering toepassen, aanhalen met het voorgeschreven moment en een goede momentsleutel. Niet met een slagmoersleutel.
Het gaat om voorspankracht
Nuttige uitleg van Febi Bilstein is dat eigenlijk de voorspankracht in de wielbouten het belangrijkst is. Die moet zorgen dat ook onder belasting wiel en wielnaaf zich als Ă©Ă©n onderdeel blijven gedragen. Anders kan trilling ontstaan, mogelijk kan zelfs de wielbout loslopen.
Nogmaals onderstreept Febi dat het aanhaalmoment de nodige spankracht moet opleveren, maar dit alleen doet bij schoon en onbeschadigd schroefdraad en pasvlak van de wielbout. En natuurlijk geldt dat ook voor de tegenoverliggende zijde, wielnaaf en boutgaten in het wiel moeten schoon en onbeschadigd zijn.
Â
 In normaal gebruik kan de voorspankracht met een derde dalen na twintig keer wielmontage. Service op rem, banden, schokdemper – schat in hoe vaak het wiel los is geweest, vervang op tijd preventief wielbouten.
Â
Spankracht daalt
Roest of vuil, maar ook smering verandert de wrijving op de bout bij aandraaien. Hierdoor zal het voorgeschreven aanhaalmoment dan toch niet de juiste spankracht geven, maar minder of meer. En dat is dus zeer ongewenst.
Het advies van Febi: bekijk goed de wielbevestiging, en denk na. Bij corrosie of beschadiging altijd de wielbouten vervangen. Maar praktijkproeven bij Febi Bilstein in Duitsland wijzen uit dat hoe dan ook de bereikte spankracht geleidelijk terugloopt, hoe vaker je de bouten opnieuw aandraait.
“Voorschriften zijn daar niet voor, hoe vaak de bouten opnieuw gebruikt mogen worden. Maar het is zinnig te bedenken of bij een wagen al vaak gewisseld is tussen zomer- en winterbanden. Na een jaar of vijf steeds wisselen is het beter om voor de zekerheid de wielbouten te vervangen.”
Bron: Peter Fokker (Vakmedia.net – AMT autotechniek)