De vakantieperiode staat weer voor de deur en veel Nederlanders en Belgen gaan ook dit jaar weer met de auto op vakantie. Dit houdt meestal ook in dat de auto op een andere manier wordt gebruikt dan tijdens het dagelijks leven: er worden lange afstanden afgelegd, de auto wordt volgeladen, en wellicht wordt er ook een vouwwagen of caravan achter de auto gehangen. Dit alles zorgt voor extra belasting van de motor, de aandrijflijn én de wielophanging van de auto. Controle van het luchtveringssysteem wordt dan ook ten zeerste aangeraden!
De inzittenden verlangen naar een plezierige, probleemloze reis naar de eindbestemming voor een ontspannen vakantie, zonder zich druk te hoeven maken over autopech of de kans op ongelukken door achterstallig onderhoud. Veel garages spelen hier handig op in door het aanbieden van prijsgunstige vakantiechecks, waarbij onder andere het remsysteem, de banden, de vloeistoffen, de ruitenwissers en de staat van de accu worden gecontroleerd. Maar hoe zit het dan met het luchtveringssysteem?
Ook een check van de luchtvering is van wezenlijk belang. De meeste reizigers nemen veel spullen mee op weg naar de vakantiebestemming en ook de afstanden die worden afgelegd zijn substantieel groter. Het luchtveringssysteem dat zorgt voor optimale rijeigenschappen en rijgenot wordt hierbij op de proef gesteld. Derhalve dient het systeem in goede conditie te verkeren! Een van de voordelen van het luchtveringssysteem is dat het voertuig onder alle omstandigheden genivelleerd is, zelfs bij zware belading en trekgewicht (de carrosserie zakt niet door zoals dit bij spiraalveren het geval is). Laten we eens kijken hoe dit werkt.
Het luchtveringssysteem gebruikt een compressor om de rubber luchtbalgen op druk te brengen. Deze balgen kunnen los staan van de schokdemper of op de veerpoot gemonteerd zijn. De hoogtesensoren die op ophanging zijn gemonteerd, waarschuwen de elektronische regeleenheid zodra de auto afwijkt van de vereiste rijhoogte. De compressor wordt geactiveerd en pompt via het kleppenblok lucht in de juiste balg(en) totdat de hoogte is bereikt. Het systeem doet dit bij stilstand (stationair draaiende motor), maar ook continue tijdens het rijden.
Net als alle rubber onderdelen zijn luchtbalgen en luchtveerpoten aan slijtage onderhevig. Het rubber droogt na verloop van tijd uit waardoor kleine scheurtjes kunnen ontstaan, met name op de plaatsen waar de luchtbalg op- en afrolt. Gemiddeld gezien gaan de systeemcomponenten 6 tot 10 jaar mee. Kilometerstand, klimaat, rijomstandigheden en off-road gebruik zijn mede van invloed op de uiteindelijke levensduur.
Diagnose van een lekkende luchtbalg is gemakkelijk te verifiëren. Indien de auto een nacht geparkeerd heeft gestaan en de volgende ochtend op 1 of meerdere zijdes is gezakt, dan is er een systeemlek aanwezig. Desondanks kan een kleine lekkage bij de automobilist onopgemerkt blijven. In het begin is de compressor nog in staat om de gewenste druk te behouden. Zodra de scheur groter wordt, kan de compressor oververhit raken (of zelfs uitbranden) in een poging de gewenste druk en rijhoogte te bereiken. De extra (vakantie) belading en/of haarspeldbochten in bergachtig gebied zal het systeem nog meer belasten. Daarom is het van essentieel belang om het systeem voor de lange vakantierit goed te controleren.
Het is in de praktijk dus belangrijk om tijdens de vakantiecheck ook het luchtveringssysteem te controleren op lekkages met een water en zeep mengsel zodat de eigenaar niet langs de weg stil komt te staan met een onfortuinlijke lekkage van het luchtveringssysteem.
Meteen onderdelen bestellen voor het luchtveringssysteem? Klik hier!
Bron: Arnott Europe
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.