De ‘r’ zit in de maand. Traditioneel de periode dat de zomerbanden worden gewisseld voor de winterbanden. Een uitstekend contactmoment om de klant te wijzen op de ‘wintercheck’.
Autobedrijven die een zomer- of wintercheck aanbieden, zijn positief over de resultaten. Klanten waarderen de check en daarmee de services van het autobedrijf. Bovendien levert een check altijd extra werkplaatsomzet op. Misschien niet meteen, maar zeker op de wat langere termijn. Nu het winterweer begonnen is kun je een klant goed uitleggen dat juist nu de zwakke punten van een auto maximaal belast worden. Dat geldt niet alleen voor bekende delen zoals de accu, de ruitenwissers of de V-snaar. Ook andere onderdelen van de auto moeten tijdens deze koude en natte periode een stapje extra zetten. Er wordt van deze onderdelen een extra inspanning gevraagd om goed te blijven werken op de momenten dat wij er op vertrouwen. Wijs bijvoorbeeld op de remmen, het uitlaatsysteem of de stuur- en ophangingsdelen. Iedereen begrijpt welke gevolgen het vele strooizout heeft op het onderstel van een auto. Weer een reden om alles te checken op een goede werking en er voor te zorgen dat alles in optimale conditie is.
Controlepunten
Tijdens een wintercheck controleer je naast een aantal standaard controlepunten ook typische wintergevoelige onderdelen. Een handige checklijst is bijvoorbeeld te vinden op www.mijngarage.nl/wintercheck. Controlepunten van de wintercheck zijn onder meer:
- kachelventilator
- verwarming
- spiegelverwarming
- ruiten, ruitenwissers, ruitenwisservloeistof, werking sproeisysteem
- verlichting voor en achter, mistlamp, lampenset
- koelvloeistof
- motorolie
- remvloeistof
- staat en spanning van de V-snaar of multirib-riem
- zuurgraad accu, corrosie op polen, bevestiging accu
- bandenspanning, reserveband, profiel
- werking remmen, remslangen en –leidingen
- laadspanning van de dynamo
‘De mini wintercheck’
Monteur Eric van Loon geeft bij elke bandenwissel een mini wintercheck. “Wanneer een klant alleen maar zijn banden laat wisselen, controleer ik de auto toch altijd op een paar puntjes. Gewoon als extra service. Wij kunnen vervolgens adviespunten geven en tevens kleine problemen direct verhelpen. Zo kwam deze week nog een klant binnen die alleen zijn banden wilde wisselen. Na een kleine extra controle die niet veel meer dan 5 minuten duurt, kwamen wij er onder andere achter dat de auto veel te weinig olie had. We konden er uiteindelijk meer dan 3 liter olie bij doen! Ook de koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof hebben wij moeten bijvullen. Om de klant bewust te maken van goed onderhoud laten wij dit ook zien. Na overleg met hem over onder andere hoeveel kilometers hij maakt, geef ik hem ook nog wat adviespunten mee. Dit wordt enorm gewaardeerd. En de ervaring leert dat klanten sneller terugkomen om hun auto te laten checken.
Wintersport
Gebruik ook dit moment om door middel van een gesprek na te gaan of de klant op wintersport gaat. Zo kun je hem natuurlijk ook nog eens wijzen op de nieuwste generatie dakkoffers of de eenvoudig te monteren dakdragers van Hapro. Wijs bijvoorbeeld op de eenvoudige montage, het gebruiksgemak, de aërodynamische vormgeving en de uitstekende diefstalpreventie van deze moderne dakkoffers. Of het feit dat verschillende dakkoffers van Hapro uitstekende testresultaten hebben behaald.