Als één of meerdere onderdelen uit de veiligheidsdriehoek (sturen, stoppen en stabiliteit) een defect vertoont, heeft dit invloed op de overige onderdelen. De vraag is: hoe maak je die veiligheid duidelijk aan je klantenkring? Het antwoord: Organiseer een veiligheidsweek, exclusief voor jouw klanten en relaties.
Onderzoek van de universiteit van Leuven heeft aangetoond dat 25% van het Europese wagenpark een probleem met de schokdemping heeft. Slecht functionerende of defecte schokdempers hebben nadelige gevolgen, dit kan zich uiten in onder andere:
- Slechter band-wegcontact
- Langere remweg, zeker i.c.m. ABS
- Uitwijkmanoeuvres resulteren sneller in verlies van controle over het voertuig
- Verhoogde en ongelijkmatige bandenslijtage
- Vermoeidheid bij de bestuurder
- Verblinding van tegenliggers door deinen van koplampen
Kortom: een regelmatige inspectie van deze onderdelen uit de veiligheidsdriehoek is daarmee uit het oogpunt van veiligheid cruciaal!
Reden voor veel autobedrijven om een veiligheidsweek te organiseren. Zij krijgen daarbij de beschikking over een professionele schokdemper testbank en praktische ondersteuning. Met een goede voorbereiding en de juiste opvolging van de Veiligheidsweek is succes zo goed als verzekerd.
Succes maken van veiligheid
Het succes van een veiligheidsweek staat of valt met een goede voorbereiding, benadrukt Edwin de Ridder. Hij is Businessmanager bij Tenneco, het moederbedrijf van Monroe. “Elk autobedrijf dat een veiligheidsweek organiseert, krijgt een draaiboek met adviezen voor de voorbereiding. Nodig actief klanten uit met een auto met meer dan 80 duizend kilometer op de teller, of een auto die vaak zwaar wordt belast met bijvoorbeeld een aanhanger. Zorg dat je klantenkring weet dat je een gratis veiligheidsweek organiseert. Nodig klanten persoonlijk uit, zet berichten op social media, verspreid flyers en neem vooraf contact op met de regionale media voor een groter bereik.”
Controleer meer
Autobedrijven die hun veiligheidsweek goed voorbereiden, zullen merken dat ze veel serieuze klanten over de werkvloer krijgen. De resultaten blijven niet achter. “Ondernemers die de juiste klanten uitnodigen, tonen regelmatig aan dat circa 40% van de geteste auto’s aan nieuwe schokdempers toe is. Dat zijn ervaringscijfers. De ervaring leert dat verreweg de meeste klanten helemaal niet weten dat hun schokdempers versleten zijn, omdat het verloop vaak geleidelijk gaat.
Het is belangrijk om de veiligheidsweek niet te beperk tot de controle van de schokdempers. Neem ook de rest van het onderstel onder de loep. Denk ook aan stuur- en ophangingsdelen, de remmen en de banden. Dat zijn, net als schokdempers, onderdelen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid. Ook in commerciële zin is het verstandig om verder te kijken dan alleen de schokdempers. De ‘veiligheidsdriehoek’ is immers goed voor meer dan 40% van de werkplaatsomzet van het gemiddelde autobedrijf. Vergeet bovendien niet te beoordelen of de auto aan een uitlijnbeurt toe is. Bijvoorbeeld door de bandenslijtage te controleren.
Constateer en adviseer
Ga niet op de stoel van de klant zitten. “Constateer hoe de technische staat van het onderstel van een auto is en adviseer de klant objectief. Laat hem of haar vervolgens zelf beslissen. Als het de klant nu niet uitkomt, dan kun je afspreken dat je de klant over bijvoorbeeld een half jaar opbelt voor een afspraak.”
Last but not least: vertel het ook aan de klant als de de onderdelen van de veiligheidsdriehoek in een prima staat verkeren. Dat hoort hij graag én het maakt een goede indruk.
Zelf een veiligheidsweek organiseren?
Wil je na het lezen van dit artikel zelf ook een veiligheidsweek organiseren? Dat kan! Neem hiervoor contact op met jouw vertrouwde grossier! Als je gemiddeld 10 schokdempers inclusief werkuren verkoopt, heb je de week al terugverdiend!
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.