Soms komen er auto’s in de werkplaats met een storing waar je niet uitkomt. Zo ook bij de Volkswagen Crafter met een roetfilterprobleem waar uren aan gesleuteld wordt en de oplossing achteraf een onderdeel van een paar tientjes blijkt te zijn.
Gegevens Volkswagen Crafter in dit artikel:
Merk: Volkswagen
Model: Crafter 35 Bestel L2 H2 80 kW Euro5
Brandstof: Diesel
Motorcode: CEBB
Aantal cilinders: 5
Cilinderinhoud: 2.461cc
Foutcode: P2453 – DPF verschilsensor signaal niet logisch
De Crafter rijdt voornamelijk korte, en af en toe wat langere ritten. De storing ontstaat alleen op de langere ritten. De monteur leest het geheugen van het motormanagementsysteem uit en de testapparatuur constateert foutcode P2453: ‘DPF verschilsensor signaal niet logisch’.
Op basis van de informatie die hij van de tester krijgt, vermoed de monteur dat de verschildruksensor die de uitlaatgasdruk voor en na het roetfilter meet, defect is en vervangt deze. Omdat het probleem ook met de nieuwe sensor nog steeds aanwezig is, worden het roetfilter gereinigd en de adaptiewaarden gereset.
Onderdelen uitwisselen
Nog steeds is er geen verbetering waarop de monteur het vermoeden krijgt dat het sensorsignaal van de verschildruksensor naar het motormanagementsysteem onderbroken wordt. Om dit probleem te omzeilen wordt een nieuwe draad van de sensor naar de ECU getrokken, maar nog steeds is er geen verbetering in de omstandigheden.
Voordat de hulp van Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeroepen, worden nog wat tests gedaan. Met wat slangetjes van de verschildruk sensor losgenomen en het contact aan, meet de ECU in meetwaardes 110 mBar. Vanaf dit punt weten de technici in de werkplaats niet meer waar ze het zoeken moeten en schakelen de hulp van de helpdesk in.
De monteur heeft intussen ook al de leidingen gecontroleerd en geen scheuren of andere openingen kunnen ontdekken. In de tussentijd heeft hij ook nog een sensor van een andere auto afgehaald, ook deze geeft 110 mBar aan als het contact aan staat.
Dezelfde sensor op de auto waar hij vanaf gehaald is geeft op de testapparatuur echter de correcte verschildruk van 0 mBar aan. Voor de zekerheid wordt een meting gedaan met een andere tester, maar deze laat dezelfde waardes zien. De sensor inleren op de auto geeft ook niet het gewenste resultaat. Zelfs een computer uitwisselen met een andere auto lost de problemen niet op. Ook worden de voedingen, massa-aansluitingen en stekkers gecontroleerd en die blijken allen in orde zijn.
Vier verschillende sensoren
De Automotive Techline maakt hierop via Online Remote Diagnose verbinding met de auto en meet nu een drukverschil van 155 mBar. De monteur geeft tevens aan hij 1,4 Volt op de sensor meet als het contact aan staat.
Hierdoor ontstaat bij de Automotive Techline het vermoeden dat er een verkeerde sensor gemonteerd is. Onderzoek leert dat er voor de motorvariant in deze Crafter maar liefst vier verschillende sensoren beschikbaar zijn.
De juiste nieuwe sensor wordt besteld en gemonteerd. Een nieuwe check met de diagnoseapparatuur laat zien dat foutcode P2453 verdwenen is, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen en er is een nieuwe fout P2458 ‘Roetfilter regeneratie niet uitgevoerd in het ECU-geheugen ontstaan.
Kleine vergissing, groot gevolg
Het drukverschil wordt opnieuw gecontroleerd en is nu 120 mBar tijdens het rijden en via EOBD wordt ook nog code P2BAC – ‘NOx Overschrijding, deactivering van EGR’ weergegeven. Het lukt de motorregeleenheid ook niet om het roetfilter te regenereren en er zijn NOx- problemen. Als laatste optie wordt het DPF voor deze zekerheid geforceerd geregenereerd.
En deze laatste handeling blijkt de sleutel tot de volledige oplossing van het probleem te zijn. De conclusie van Automotive Techline is dat waarschijnlijk de originele verschildruksensor defect was en vervangen werd door een verkeerd exemplaar.
Deze kleine vergissing was uiteindelijk de basis voor alle problemen. Nadat de juiste sensor gemonteerd was en het roetfilter geforceerd geregenereerd werd, waren alle storingen verdwenen en reed de auto weer als vanouds.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.