Vraag & antwoord over aircoservice

De aircoservice draait bij de autobedrijven op volle toeren. Tijdens de zomerchecks staat de monteur weer het nodige aircowerk te wachten. Is de aircoservice dan inmiddels gesneden koek bij de meeste monteurs? Nee. Een top vijf van veelvoorkomende vragen.

aircocheck

Hoeveel olie gaat er in een compressor?
Of je nu een gebruikte compressor herplaatst of een gloednieuwe monteert, de vraag over de hoeveelheid te vullen olie blijft. Er is echter geen standaard antwoord op de vraag. De vulhoeveelheid is namelijk afhankelijk van het type voertuig en de daaraan gekoppelde aircocompressor. Het antwoord is echter snel te vinden in de gegevens van de aircotestkast of in de bijgeleverde documentatie.

Is een aircocompressor vooraf gevuld?
Ja, tenzij er een rood etiket op de doos zit. Een goede tip: om problemen te voorkomen is het altijd raadzaam om voor montage de compressor leeg te laten lopen in een maatbeker en daarna opnieuw af te vullen met de juiste hoeveelheid. Draai de compressoras tijdens het vullen, zodat de olie zich goed verspreid.

Is het altijd noodzakelijk om een systeem te spoelen na het vervangen van een compressor?
Een volmondig ‘ja’ als antwoord op deze veel gestelde vraag. Alleen door intensief te spoelen kan je ervoor zorgen dat alle achtergebleven agressieve substanties en vuiltjes uit het koudemiddelcircuit worden verwijderd. Door te spoelen bescherm je alle componenten van het aircosysteem tegen gevolgschade, in het bijzonder de compressor. Bovendien voorkomt goed spoelen vervelende garantieclaims.

Hoe kan er toch vocht in de airconditioninginstallatie terechtkomen?
Het koudemiddel neemt via de slangen vocht op van buiten. Een deel van dit vocht wordt vastgehouden door het filterdroger van de airconditioning. Prima, maar er zijn grenzen aan wat het filterdroger kan opnemen. Het verzadigingspunt is na een bedrijfsduur van ongeveer 2 jaar bereikt. Wanneer de droger niet regelmatig wordt vernieuwd, kan het hoge vochtgehalte corrosie in het systeem veroorzaken.

Welke type koudemiddelen gaan in de toekomst worden toegepast?
De laatste jaren was er, vooral op Europees niveau, sprake van een ware aircokoelmiddelenstrijd. Het spitste zich vooral toe voor of tegen aircokoelmiddel R1234yf. De strijd is inmiddels beslecht: de EU verplicht niet tot het gebruik van koudemiddel R1234yf, maar verbiedt wel het gebruik van koudemiddel R134a. Praktisch betekent dit dat vanaf 2017 in Nederland geen enkele nieuwe auto met een R134a-installatie verkocht mag worden. Als alternatief is er R1234yf. R134a wordt langzaam, zoals dat zo mooi heet, ‘uitgefaseerd’.