Als een auto met een storing de werkplaats in komt, blijkt er na onderzoek in veel gevallen een technisch defect aan een mechanisch of elektronisch onderdeel te zijn. De bestuurder van de Volkswagen Polo diesel in dit artikel geeft aan dat de motor te pas en te onpas op twee cilinders gaat lopen. De oorzaak van het probleem blijkt na lang onderzoek echter in een compleet onverwachte hoek te zitten.
Gegevens Volkswagen Polo in dit artikel:
Merk: Volkswagen
Handelsnaam: Polo
Type: D 55 kW FM5 89 08
Motorcode: CFW
Aantal cilinders: 3
Cilinder inhoud: 1199 m3
Motor brandstof: Diesel
Eerste toelating: 2011-03-16
Foutcode en omschrijving: P0201-00 ‘cilinder 1 onjuist, geen signaal’
Zodra de storing optreedt, gaat ook het motorcontrolelampje in het instrumentenpaneel branden. In de werkplaats sluit de monteur allereerst de diagnoseapparatuur aan om het Delphi Multec CR motormanagementsysteem uit te lezen. De uitkomst van de controle leert dat foutcode P0201-00 ‘cilinder 1 onjuist, geen signaal’ in het geheugen van de ECU staat opgeslagen.
Onverwachte hoek
De foutcode wordt gewist en er wordt een proefrit gemaakt. Echter is het probleem niet opgelost en opnieuw doen niet alle cilinders van de diesel mee in het verbrandingsproces. Terug in de werkplaats laat de uitleesapparatuur opnieuw de eerder genoemde foutcode P0201-00 zien. Er wordt besloten om de injector van de eerste cilinder te vervangen, maar helaas zet ook dit geen zoden aan de dijk. Omdat de monteur geen idee heeft hoe verder moet, besluit hij om contact op te nemen met Automotive Techline.
De technisch specialist bij de helpdesk hoort het hele verhaal van de monteur aan adviseert hem om eerst even de klemkracht van de stekkers op de injectoren te controleren. Deze blijkt van alle stekkers in orde te zijn. Daarop herinnert de helpdesk-medewerker dat hij in een grijs verleden eens een soortgelijke klacht heeft behandeld. Destijds lag er bij de auto in kwestie een kabelboom tegen de versnellingsbak te schuren.
Draad tegen massa
Na verloop van tijd was de beschermhuls zo ver doorgeschuurd dat de bedrading tegen het metaal van de bak aankwam en stopte er af en toe een cilinder mee. De technisch specialist legt de monteur uit dat de bewuste kabelboom zich onder de accubak bevindt.
De monteur gaat op onderzoek uit en ontdekt inderdaad een stuk-geschuurde draad die af en toe tegen de versnellingsbak aankwam en zo massa maakte. Dit verklaart meteen waarom de storing niet continu was. Tijdens het rijden beweegt de kabelboom namelijk een beetje heen en weer en kwam soms wel en soms niet tegen de bak aan.
De monteur heeft de draad en kabelboom-huls hersteld en zo geplaatst dat deze niet meer tegen het metaal van de transmissie aan kan schuren. De foutcode werd opnieuw gewist en de auto rijdt weer als vanouds.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.