De motor van een Volkswagen Transporter diesel met bouwjaar 2004 wordt gestart en slaat niet lang daarna weer af. Controle leert dat er brandstof geleverd wordt tot aan de tandempomp op de cilinderkop, daarna gebeurt er niets.
Omdat de monteur niet weet hoe hij de brandstofdruk van de tandempomp moet meten, schakelt hij de hulp van de Automotive Techline in. De helpdesk adviseert hem allereerst om te controleren of de motor draait als de retour-brandstofleiding bij de temperatuursensor af wordt geknepen. Als de motor dan wel draait, is er een probleem in de cilinderkop. Als de motor met de afgeknepen leiding nog steeds niet draait, is er iets met de tandempomp aan de hand.
Controleer druk tandempomp
De monteur controleert dit en constateert dat de motor ook met de dichtgeknepen leiding nog steeds niet ronddraait. Hierop wordt de zoektocht naar de oorzaak van het probleem voortgezet naar de pomp. Op de tandempomp zit een inbusbout met een ring. Nadat de inbusbout uit de pomp gedraaid is, kun je een drukmeter in het vrijgekomen gat schroeven. Vervolgens wordt de brandstofdruk gemeten en die blijkt niet de negen bar brandstofdruk te genereren die hij zou moeten halen.
De pomp wordt hierop vervangen waarbij direct duidelijk wordt wat er aan de hand is. De brandstof in het systeem ziet er namelijk erg vreemd uit. Als de pomp losgemaakt wordt, is de reden meteen zichtbaar, er zit roest in. Om het brandstofsysteem te kunnen reinigen, moet de brandstof afgetapt worden. Dit wordt gedaan en volgens de monteur lijkt het wel of het systeem vol met water zit. Omdat water echter niet op diesel drijft, wordt onderzocht wat voor vloeistof het wel is die er uit de tank komt.
Roest in het brandstofsysteem
De tank wordt volledig leeggemaakt en samen met de rest van het brandstofsysteem goed gereinigd. Vanzelfsprekend wordt ook het brandstoffilter vervangen. De motor met de nieuwe tandempomp wordt vervolgens gestart, slaat aan en loopt weer als nieuw. De vraag blijft echter hoe het brandstofsysteem zo vies is geworden.
Het antwoord op deze vraag ligt in een onverwachte, maar niet onlogische hoek. In de onderzochte brandstof blijkt namelijk AdBlue te zitten. AdBlue is een mengsel van gedemineraliseerd water en zuiver ureum dat giftige uitlaatgassen omvormt tot water en stikstof. Hiermee is de roest in de pomp verklaard en de oorzaak van het probleem duidelijk.
Hoe en waarom er AdBlue in de tank van de Transporter in dit artikel terechtgekomen is, is niet duidelijk. Feit is dat de oorzaak van een probleem niet altijd een mechanisch hoeft te zijn. AdBlue is alleen voor auto’s met een AdBlue systeem dat via een aparte vulopening in een aparte tank toegevoegd moet worden. Dankzij de kennis en ervaring van de Automotive Techline is ook deze case opgelost.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.