Waarschuwingslampje Citroën C5 brandt na vernieuwen thermostaathuis

Thermostaathuis

De monteur van het autobedrijf in dit artikel neemt contact op met de Automotive Techline en vraagt om een elektrisch schema van het motormanagement van een Citroën C5 benzine uit 2010. Het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel brandt, maar de auto doet het verder prima.

Gegevens Citroën C5 in dit artikel:

Merk: CITROEN
Type: C5
Aantal cilinders: 4
Cilinder inhoud: 1598 m3
Motor brandstof: Benzine
Eerste toelating: 2010-02-25

Uit een eerste controle met de diagnosetester, blijkt dat er een onderbreking tussen de koelvloeistoftemperatuursensor en de regeleenheid aanwezig is. De monteur wil aan de hand van het schema proberen het probleem zelf te lokaliseren.

Meten is weten

Nadat de monteur het stroomloopschema ontvangen heeft gaat hij op zoek naar de oorzaak van de storing. Na enige tijd zoeken, maar zonder de oorzaak van het probleem gelokaliseerd te hebben, neemt de monteur opnieuw contact op met de Automotive Techline.

Allereerst wordt de monteur gevraagd om de spanning op beide beide draden van de koelvloeistoftemperatuursensor op het thermostaathuis te meten. Van positie 1 naar 2 en van positie 1 naar massa, constateert de monteur de accuspanning van 12 Volt. Van positie 2 naar massa geeft de multimeter 0,3 Volt aan.

Omdat bij deze auto de temperatuursensor van de carterontluchting en die van de koelvloeistoftemperatuursensor dicht bij elkaar gemonteerd zijn, gaat er een lampje branden bij de specialist van op de helpdesk. Op de draden van de temperatuursensor hoort namelijk 5 en geen 12 Volt te staan.

Op de vraag van de helpdesk of hij wel zeker weet of hij op de temperatuursensor aan het meten is en niet op de carterontluchting, besluit de monteur om de stekkers om te wisselen. Nadat hij dit gedaan heeft is het waarschuwingslampje uit. Uiteindelijk wordt de reden waarom de stekkers verkeerd gemonteerd waren ook beantwoord. Het blijkt namelijk dat het thermostaathuis van de Citroën vernieuwd is en de stekkers, die beiden zwart zijn en dezelfde vorm hebben, op de verkeerde sensoren gemonteerd waren.

Stekkers B3.2 en E6.4 blijken te zijn omgewisseld.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?