De conventionele mechanische handrem verdwijnt en maakt plaats voor de Electronic Parking Brake (EPB). Onderhoud en reparatie aan de elektromechanische, ook wel automatische handrem, genoemd blijft echter noodzakelijk. Mijngrossier.nl voorziet het autobedrijf en de monteur met onderdelen én informatie.
Nog maar 37 procent van alle nieuwe auto’s hebben een conventionele mechanische handrem. Dit percentage daalt gestaag. Brits onderzoek van onderzoeksbureau CarGurus toont dat aan. Hoewel het onderzoek in het Verenigd Koninkrijk gedaan is, is de trend van toepassing op heel Europa en dus ook in ons land.
Automatische handrem populair
De EPB biedt zowel autofabrikanten als automobilisten vele voordelen. Zo is hij bij automobilisten populair omdat hij met een schakelaar op het dashboard of in het middenconsole eenvoudig te bedienen is. Daarnaast biedt de EPB aanvullende veiligheidsvoorzieningen. Bijkomend voordeel is dat de elektrische handrem ook goed past bij de aard van het groeiend aantal elektrische voertuigen.
De pook of het voetpedaal komen te vervallen. Hierdoor kan de vrijgekomen ruimte in het middenconsole als extra bergruimte dienst doen. Het systeem kan zo ingeregeld worden dat het automatisch inschakelt als de portieren geopend worden of als de motor uitgezet wordt. Ook kan de automatische handrem worden geïntegreerd in rij-assistentiesystemen zoals ABS, ESP, rijbaanassistentie én de elektronische stuurbekrachtiging.
Veel mechanische componenten zoals de handrempook, het mechanisme en kabels verdwijnen en maken plaats voor elektronica. Hierdoor kan een automatisch handremsysteem tot drie kilo lichter zijn dan de conventionele mechanische systemen. Op deze manier kunnen autofabrikanten gewicht en kosten besparen en stroomverbruik, brandstofverbruik en CO2-uitstoot beperken. Bovendien kan er veel minder stuk gaan en is de automatische handrem onderhoudsvriendelijker.
Onderhoud automatische handrem
Toch is er, net als aan andere systemen in auto’s, onderhoud en/of reparatie aan de elektronische handrem nodig. De remblokken worden namelijk tegen de remschijf gedrukt door een servomotor die achterop de remklauw is gemonteerd. Door inwerking van vuil, pekel en vocht kunnen de bewegende onderdelen slijten en na verloop van tijd een defect vertonen.
De systeemwerking kan worden gecontroleerd door middel van een remmentestbank. Als de testbank een probleem detecteert, moet het remsysteem visueel worden gecontroleerd. Let tijdens deze inspectie vooral goed op de remvoeringen en remblokken. Controleer het hydraulische systeem op lekkage en controleer of de mechanische delen goed functioneren.
Indien de visuele controle niets aan het licht brengt, kan een diagnoseapparaat uitkomst bieden. Met het diagnoseapparaat kunnen eventuele storingen worden uitgelezen en kan de servomotor worden aangestuurd en getest.
Uit onderzoek is gebleken dat het autobedrijf zoekt naar onderdelen met een goede prijs-kwaliteitverhouding, afhankelijk van het merk, de leeftijd en de waarde van de auto. Naast de TRW EPB-remtangen, bieden wij nu met HITEC ook een alternatief. Bovendien zijn naast de complete EPB remklauwen ook losse servomotoren van het merk VEMO verkrijgbaar.
Het juiste onderdeel voor de elektronische handrem van de auto bij jou op de brug vind je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.