Stel, je hebt een Xenonlamp vervangen voor je klant en deze komt binnen afzienbare tijd weer terug. De klacht is dat de lamp knippert of, misschien erger nog, de lamp doet het niet meer. Uiteraard wil je de klant zo snel mogelijk weer op weg helpen, dus vervang je de Xenonlamp opnieuw en stuurt de ‘kapotte’ lamp op naar jouw grossier ter garantie. Maar is de lamp wel de oorzaak van het probleem?
Kwikvrije Xenonlamp
Wanneer jouw klant terugkomt met een knipperende of kapotte Xenonlamp is dat vaak een kwikvrije Xenonlamp zoals bijvoorbeeld de D3S, D4S, D4R, D6S en D8S. Deze lampen worden afgedicht zonder gebruik te maken van kwik. De alternatieve afdichting kan er echter voor zorgen dat er een lekkage in de lamp ontstaat, wat ervoor zorgt dat de lamp doorbrandt. De foto hiernaast laat zien hoe dit er uitziet. Dit is een van de weinige situaties waarbij de lamp de oorzaak is. Hieronder beschrijven we drie situaties waarbij de lamp niet de oorzaak is.
Slijtage van de ballast/voorschakelunit
Net zoals andere onderdelen in de auto slijten delen van het verlichtingssysteem, zoals bijvoorbeeld de ballast/voorschakelunit. Als gevolg van deze slijtage wordt de ballast/voorschakelunit (vaker) zeer onstabiel. Deze onstabiliteit zorgt voor overbelasting van de Xenonlamp. Hierdoor wordt de levensduur van de Xenonlamp beïnvloed en extreem verkort. Een Xenonlamp die onderhevig is geweest aan piekspanning, overbelasting en/of instabiliteit herken je aan de zwarte blakering in de lamp.
Kabelbreuk of –slijtage
Als de kabel tussen Xenonlamp en de ballast/voorschakelunit een breuk of door slijtage een slechte geleiding heeft, wordt geen of onstabiele spanning doorgegeven. Het gevolg is een knipperende lamp of uitval van de lamp. Controle van deze kabel is simpel. Monteer je een nieuwe Xenonlamp, zet dan daarna de lamp aan en beweeg de kabel. Let op dat je dit wel altijd volgens de veiligheidsvoorschriften doet. Knippert de lamp, vervang dan de kabel. Tijdens het rijden beweegt deze kabel namelijk ook door onder andere vluchtheuvels en bochten.
Vette vingers
Helaas nog steeds een veelvoorkomende oorzaak van schade aan Xenonlampen: vette vingers. Het vet gaat in de ‘poriën’ van het glas zitten waardoor deze zich na gebruik niet meer goed afdichten en het glas poreus wordt. Dit kan leiden tot een explosie in de lamp met soms een breuk in het glas als gevolg. Dit is natuurlijk erg makkelijk te voorkomen als je handschoenen gebruikt bij de montage van lampen.
Moet de Xenonlamp van jouw klant toch vervangen worden? De juiste vind je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.
Profiteer deze maand nog van van de Lights On aanbieding op Neglin en Philips Xenonlampen, klik hier!
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.