Volkswagen Touran 1.6 Diesel 2017
De Volkswagen Touran diesel uit 2017 waar de monteur over belt, heeft een voorgeschiedenis bij een andere garage, waar eerder de AdBlue-eenheid is vervangen. De monteur zelf heeft werkzaamheden uitgevoerd aan het panoramadak dat links- en rechtsvoor lekkage heeft gehad. Hierdoor is corrosie ontstaan in meerdere stekkerverbindingen en de monteur heeft de bedrading intussen hersteld. Hierbij is ook de middenconsole in zijn geheel gedemonteerd geweest. Hierna verschijnen bij het uitlezen van de auto maar liefst zes storingsmeldingen op het display, allemaal gelinkt aan de foutcode U112300. Tijd voor een telefoontje naar Automotive Techline.
Verwarring
‘Rijsnelheid middenbereik radar’, ‘bandenspanning controle’, ‘ESP’, ‘parkeerhulp remfunctie’, ‘ECS-storing stabilisering’ en ‘front-assist niet beschikbaar’: de verscheidenheid aan meldingen levert verwarring op bij de monteur. Ook de helpdeskmedewerker kan zich nauwelijks voorstellen dat al deze storingen plots tegelijk optreden nadat er aan de auto is gesleuteld.
Remotefunctie
De monteur treft de storing aan in het motormanagement, de snelheids-/afstandsregelingen en de parkeerassistent. Hij vraagt de helpdeskmedewerker of die in het elektrisch schema een verband ziet tussen de diverse regeleenheden en of een en ander misschien het gevolg kan zijn van de herstelwerkzaamheden van de stekkers links- en rechtsvoor van het panoramadak. De helpdeskmedewerker stelt voor om via de remotefunctie op afstand mee te kijken, want hij vermoedt een andere oorzaak van de storing.
Accu los geweest
Via de remotefunctie leest de helpdeskmedewerker de auto opnieuw uit en nu stelt hij storingen vast van het databussignaal, het energiemanagement en van de stuurhoeksensorkalibratie. Hij vermoedt dat het losnemen van de accu tijdens de werkzaamheden van de monteur deze storingen heeft veroorzaakt en dat de stuurhoeksensor hierna niet juist is gekalibreerd. Dit zou ook de verklaring kunnen zijn voor waargenomen databusfouten.
Contact 1 minuut uit
De helpdeskmedewerker stelt voor om de kalibratie van de stuurhoeksensor op afstand uit te voeren. Dit doet hij met een originele ODIS-diagnosetester omdat dit met een universele tester niet altijd lukt. Voordat hij ook de storingen gaat wissen, verzoekt hij de monteur het contact minimaal 1 minuut uit te schakelen om het systeem ‘even te laten slapen’. Hierna wist hij via de remotefunctie de databusfout en alle storingen zijn verdwenen. Moraal van het verhaal: bedenk bij meerdere storingen tegelijk eerst of hiervoor een gemeenschappelijke oorzaak is aan te wijzen die je misschien over het hoofd hebt gezien. In dit geval was het ook belangrijk om met een originele diagnosetester te werken, omdat het met een universeel exemplaar nog weleens misgaat. Dan doorloop je als monteur misschien wel de juiste stappen, maar wordt de storing desondanks niet verholpen en daar word je niet vrolijk van.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.