Audi Q5 2.0 Hybrid 2012
Wanneer je als consument een elektronicahelpdesk belt over een storing aan bijvoorbeeld je printer, pc of televisie, krijg je vaak de vraag terug: ‘zit de stekker er wel goed in?’ Dat is niet de meest voor de hand liggende vraag om te stellen aan de monteur die de Automotive Techline-helpdesk belt. Hij vraagt advies over een storing na het vervangen van de distributieriem op een Audi Q5 2.0 Hybrid, maar uiteindelijk zal de bekende ‘stekkervraag’ toch worden gesteld.
Alles goed gedaan, maar…
Wat is er aan de hand? De monteur heeft de distributieriem van de benzinemotor op Q5 Hybrid vervangen en voordat hij hieraan begon, heeft hij eerst alle veiligheidsstappen – voorschrift bij het werken aan een hybride auto of EV – keurig doorlopen. De monteurs van het autobedrijf hebben ook de training volgens NEN 9140 gevolgd om te mogen werken aan dit type voertuigen. So far, so good. Maar nadat de nieuwe distributieriem is gemonteerd, geeft het elektrisch systeem van de auto niet thuis: geen spanning op het hoogvoltagecircuit. Ook leest de monteur diverse foutmeldingen uit.
Wat heb je losgenomen?
In dat geval kun je natuurlijk op zoek gaan naar de oorzaak van de spanningonderbreking, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Beter is het om eerst bij jezelf na te gaan welke componenten aan de auto je hebt losgenomen. De helpdeskmedewerker heeft vaker te maken gehad met dit probleem en vraagt de monteur of hij de stekker van het hoogvoltagecircuit weer op de juiste manier heeft teruggeplaatst. De monteur antwoord bevestigend, maar de helpdeskmedewerker adviseert toch om er nog een keer goed naar te kijken. Hij maakt vaker mee dat de stekker op het oog goed ingeplugd lijkt te zitten, maar dat de vergrendeling is vergeten. Monteurs die wel eens aan een Toyota Prius werken, zullen dit vast herkennen.
Geen ‘klik’, geen spanning
De monteur meldt zich weer en zegt de oorzaak van het probleem te hebben gevonden. De stekker leek goed op zijn plek te zitten, maar bij nader inzien bleek dit inderdaad toch niet het geval. Nadat hij het lipje van de stekker omhoog had getrokken, kon hij de stekker verder doorduwen tot hij een duidelijke ‘klik’ hoorde. Probleem opgelost.
Veiligheidsmodus
Hybride en EV-auto’s zijn uitgevoerd met een zogeheten pilot line, een stroomlus met de normale boordspanning van circa 12V. Zodra dat circuit wordt onderbroken, bijvoorbeeld wanneer een hoogvoltagecomponent wordt losgekoppeld, is het hele circuit spanningsvrij. In het geval van de Audi Q5 Hybrid, waren er geen andere componenten losgekoppeld dan de veiligheidsstekker. Het was dus de helpdeskmedewerker daarom duidelijk dat de onderbreking daarmee te maken moest hebben.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.