Hoe zit het nu met de controle van een roetfilter?

RDW

Sinds 20 mei 2018 is de aanwezigheid van een roetfilter een keuringsaspect geworden. In het APK-handboek van de RDW zijn deze eisen opgenomen. In de praktijk blijkt dat er af en toe onduidelijkheden zijn over deze keuringseisen. Hoe zit het nu precies?

Wanneer controleren op aanwezigheid?

De hoeveelheid deeltjesmassa van het voertuig (in g/km of g/kWh, afhankelijk van de voertuigcategorie en/of milieuclassificatie) bepaalt of een roetfilter verplicht is. Voor de keurmeester zijn deze waardes niet van belang. De aanwezigheid van het roetfilter is weergegeven in het ‘Raadpleegscherm voertuigen’ van de RDW. Dit is beschreven in het APK-handboek onder het hoofdstuk ‘Algemeen’. Daaronder vind je het item ‘Roetfilter’. Staat er een ‘Ja’ bij ‘Roetfilter verplicht’? Dan moet het roetfilter aanwezig zijn en mag deze niet duidelijk defect zijn.

Werking en afkeur

Bovenstaand houdt in dat bij een visuele controle het roetfilter aanwezig moet zijn. Een roetfilter is meestal te herkennen aan de nodige druksensoren. Er hoeft geen nadere (inwendige) inspectie uitgevoerd te worden op de mogelijke werking. Ontbreekt het filter of is het duidelijk defect, dan is dit een APK-afkeurpunt en zal het roetfilter opnieuw moeten worden aangebracht.

Bron: RDW

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?