Een autobedrijf heeft een Fiat in reparatie, omdat hij te weinig vermogen levert. Bij het standaard onderzoek ziet de monteur al gauw dat de turbo olie lekt. Aha, de schuldige is gevonden. Vervangen die hap! Het lijkt een simpel geval, maar ook bij dit soort standaard voorvallen vraagt de Turbo Dokter altijd even of er ook andere storingen zijn. ‘Nee’, antwoordt de monteur, ‘de turbo doet het niet goed. Verder heb ik alles gecheckt, niets aan de hand. Oh ja, er zit ook een storing op de gloeibougie. Maar dat heeft er vast niets mee te maken.’
Patiënt: Fiat Punto EVO 1.3 uit 2012
Klacht: Te weinig vermogen en de turbo lekt.
Gloeiende diagnose
De Turbo Dokter is meteen gealarmeerd. De defecte gloeibougie heeft wél degelijk een relatie tot de defecte turbo. Hierdoor krijgt het roetfilter namelijk geen seintje om te gaan regenereren. Dit regenereren wordt normaal gesproken automatisch geregeld door het motormanagement. Tijdens dit proces worden de opgehoopte roetdeeltjes verbrand. Hierdoor worden de deeltjes omgezet in kooldioxide en water en kunnen ze geen kwaad meer.
Ophoping van roetdeeltjes
Je snapt het al: niet regenereren betekent dat de roetdeeltjes zich blijven ophopen. Het gevolg is dat het roetfilter verstopt raakt. Daardoor neemt de tegendruk van de uitlaatgassen toe. Deze uitlaatgassen moeten een andere uitweg zoeken en de eerste de beste route is via de turbo. In dit geval is hierdoor slijtage ontstaan op de zuiverveer en de zuigerveergroef van de turbine as. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de olie aan de turbinekant gaat lekken. Vervangen van de turbo is de enige remedie. De gloeibougie had de monteur sowieso ook wel vervangen. Maar nu weet hij dat hij ook even het roetfilter moet reinigen of vervangen om herhaalschade te voorkomen.
De Turbo Dokter cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.
Afbeelding: Autoweek.nl
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.